• Här är Nils Erik Peterson, ordförande i Linköpings Flygklubb, bredvid sitt enmotoriga flygplan, en Piper Arrow. Foto: Leif Larsson
  • Nils Erik Peterson sitter i det flygplan han äger med två andra. Som synes är det många reglage och instrument att hålla reda på. Flyga ger en frihetskänsla, tycker han. Foto: Leif Larsson
  • Linköpings Flygklubb huserar i två stora hangarer nära Linköpings flygplats. Foto: Leif Larsson
  • Så här ser en motor i ett enmotorigt flygplan ut. Den är ungefär hälften så stor som en bilmotor och har fyra cylindrar med två tändstift till varje, för säkerhetens skull. Foto: Leif Larsson

"Att flyga ger en frihetskänsla"

Nils Erik Peterson premiärflög ett flygplan 1984. "Det är något väldigt stort och positivt att flyga ensam för första gången. Alla piloter minns varje rörelse man tog, vilket väder det var. Så är det för mig även om det nu är 33 år sedan", berättar han.

Nils Erik är ordförande i Linköpings Flygklubb som är en av Sveriges största av sitt slag. Syftet med klubben, som har funnits sedan 1933, är att bereda medlemmar möjlighet att flyga men klubbens flygskola utbildar även företagare och samarbetet med Saab är intimt. Klubben gör även samhället tjänster, som exempelvis brandflyget som är till för att upptäcka bränder i de östgötska markerna. I tio år hade klubben uppgiften tillsammans med Norrköpings Flygklubb, men framför allt är det en klubb för privatpersoner som är flygentusiaster.

Nära flygplatsen

Klubben har 300 medlemmar varav cirka 200 är aktiva piloter med flygcertifikat. Man huserar nära Linköpings flygplats där man har klubblokal (en renoverad byggnad som tidigare fanns hos Saab) och disponerar två hangarer. En hangar är ditflyttad från Tullinge och en har Nils Erik ritat. Den byggdes för tre år sedan och är 105 meter lång och hyser 16 flygplan. I hangarerna står i huvudsak enmotoriga flygplan, två- eller fyrsitsiga. Planen är privatägda eller ägs av klubben.

– Kurserna för att lära sig flyga är öppen för alla bara man klarar en läkarundersökning. Vi har kurser på våren och hösten och det är teori två kvällar i veckan och parallellt 15 flygtimmar tillsammans med flyglärare då man också får agera pilot. Vi har även teori för drönarpiloter men själva flygningen får de lära sig själva, upplyser Nils Erik.

Premiärflyget

Att efter utbildningen premiärflyga själv kan låta som en skrämmande upplevelse men Nils Erik lugnar.

– Det händer ytterst sällan någonting när man flyger själv för första gången. Vi släpper inte iväg någon förrän man är redo, påpekar han.

Ordföranden äger ett flygplan tillsammans med två andra, en Piper. Nils Erik använder flygplanet mest till resor medan andra i klubben tävlar eller tycker om att konstflyga.

– Bränsletanken räcker i sex timmar och med en hastighet på 300 km/h så kommer man långt. Jag har varit både i Tyskland, Baltikum, Frankrike och på Färöarna och Nordkap, förtäljer han.

Säkerheten är viktig

De enmotoriga flygplanen är ofta amerikanska av märkena Piper, Cessna, Cirrus och Mooney och kan kosta allt mellan 600 000 och sex miljoner kronor beroende på ålder och skick. Säkerheten sätts i främsta rummet när det ska flygas.

– För att underhålla ett serieproducerat flygplan krävs en certifierad mekaniker. Flygplanen ses över var 50:e flygtimme, var 100:e timme är det en större översyn, var 500:e timme en större service, var 1000:e en jätteservice och var 2000:e flygtimme byts motorn, berättar Nils Erik.

Vad är då det bästa med att flyga?

– För mig är det en frihetskänsla, det krävs fokus och gör att man släpper tankarna på annat och faktiskt blir avslappnad. Det är häftigt och vackert att se världen från ovan och känna att man klarar sig i lufthavet, redogör den rutinerade piloten Nils Erik Peterson.