• Julia Löfgren säger att hon har haft perioder då hon har pressat sig själv för hårt, men i dag ligger träningen på en lagom nivå. Foto: Emma Taube Sjöstedt
  • Styrketräning är något som Julia Löfgren har fastnat för. Foto: Emma Taube Sjöstedt

”Träning ska vara något positivt”

Träning har alltid varit en stor del i Julia Löfgrens liv. Tidigare kunde hon pressa sig själv mycket hårt och det hände att hon tränade tolv gånger i veckan. Men nu har hon insett hur viktigt det är att lyssna på kroppen.

Under större delen av sin uppväxt spelade Julia Löfgren handboll, något hon slutade med när hon började gymnasiet. Sedan dess har hon styrketränat, sprungit och åkt skidor på vintern. Dessutom är hon vattengympaledare och babysiminstruktör.

–Jag tränar för att det är så himla kul! Jag gillar att ha utmaningar – att bli snabbare och starkare. Det är det jag blir motiverad av, säger Julia Löfgren.

”Pressat mig själv för hårt”

Tidigare kunde Julia Löfgren träna tolv gånger på en vecka, men i dag har hon insett att kroppen behöver återhämta sig, så fyra träningspass i veckan brukar bli lagom.

–Tolv pass var överdrivet mycket. Jag har haft perioder då jag har pressat mig själv för hårt. När jag gick i gymnasiet hade jag kanske behövt prioritera om lite. Jag prioriterar träningen väldigt högt, och det är påfrestande. Men nu känner jag att min träning ligger på en lagom nivå. Det är väldigt viktigt att lyssna på kroppen.

Bloggar om träning och kost

Julia Löfgren driver bloggen julialofgren.myshowroom.se där hon skriver om sin träning och kost. När det gäller mat poängterar hon att det är viktigt att äta regelbundet - fem gånger om dagen.

–Det ska vara bra mat för kroppen, jag försöker till exempel undvika halvfabrikat. Jag är väldigt mån om vad jag stoppar i mig, berättar Julia Löfgren och tillägger att hon äter mycket kvarg, proteinshakes och kosttillskott då hon tränar så ofta.

Inte jämföra sig med andra

Bloggen har hon för sig själv och för att inspirera andra. Hon säger att hon ibland läser andra träningsbloggar för att inspireras, men att hon sällan behöver inspiration utifrån.

–Jag är ganska målmedveten och har en egen inre motivation för träning. Men det går självklart upp och ner hela tiden. Man kanske inte ska träna de dagar då det inte känns roligt, för träning ska vara något positivt. Och det är viktigt att inte jämföra sig med alla andra, utan träna så mycket du själv orkar och det du tycker är roligt.

Emma Taube Sjöstedt

emma.taube@linkopingsposten.se