• Jan Uddh är projektledare för Rydahls satsning i Linköping och Ronny Gustavsson är innesäljare på det nya lagret. Foto: Dennis Petersson
  • Här finns bromsdelar av dess slag. Foto: Dennis Petersson

100 år och ny i Linköping

Det började som ett experiment för att tillverka bromsar till dåtidens fordon, 100 år senare är Karlstadföretaget Rydahls ett miljonföretag och firare jubileet med att etablera sig i Linköping. Numera finns de på plats med ett välfyllt lager för reservdelar till lastbilar, tunga släp och bussar. "Vi hoppas att vi blir det naturliga valet", säger projektledaren Jan Uddh.

Idag handlar det om bromsdelar till tunga fordon, men när företaget grundades år 1916 var det bland annat hästkärror som låg i fokus. Under åren har familjeföretaget Rydahls skaffat sig stor erfarenhet och blivit specialister på sitt område, dessutom utvecklades en elektrisk verksamhet som under 1940-talet såldes och lämnade organisationen. Nu har bromsexperterna etablerat sig i Linköping, med ett välfyllt lager.

– Utmaningen för oss är att få kunderna att tänka lite annorlunda. Man har ju kunnat få fram sina reservdelar på ett eller annat sätt här i Linköping, men istället för att använda utrymmen i sina egna lager kan man vända sig till oss, säger projektledaren Jan Uddh och fortsätter: 

– Vi startade upp här för ungefär två månader sedan och det har sakta men säkert gått framåt. Alla i branschen söker efter nya metoder för att få ut sina reservdelar så snabbt som möjligt, och vi kommer att etablera oss på fler ställen i framtiden, men anledningen till att vi valde just Linköping den här gången var att det inte fanns någon aktör här, förutom originalhandeln. 

Ansvar för Linköping

Idag omsätter företaget omkring 25 miljoner kronor inom sina tre affärsområden, som förutom bromsdelar även är industrifriktion och hydraulik. Totalt omfattar verksamheten 50 anställda, där innesäljaren Ronny Gustavsson är den färskaste, med sin tjänst och sitt ansvar i Linköping. 

– Vi hoppas att vi blir det naturliga valet för branschen att hämta sina reservdelar på helt enkelt, säger Jan Uddh. 

– Jag tror det kommer att bli så, fyller Ronny Gustavsson i.