• Ung scen/östs konstnärliga ledare Anna-Lina Hertzberg har ett förflutet som skådespelare, men trivs med att basa över den 15-åriga teatern. Foto: Dennis Petersson
  • Deras föreställning Baba Yaga är en present till alla 15-åringar i Östergötland. Foto: Dennis Petersson

15 år och viktigare än någonsin

Häxor, maror och gårdstomtar, när ung scen/öst firar 15 år är byggnaden på Elsa Brändströms gata fylld med sagoväsen. Genom åren har teatern genomfört mängder av föreställningar för ungdomar runt om i Östergötland och har spelat en viktig roll för den konstnärliga identiteten, men också för att ge människor verktyg att fronta sina känslor. – Konst är lika viktigt som att dricka mjölk, säger konstnärliga ledaren AnnaLina Hertzberg.

Teaterhuset sprudlar av kreativitet och det märks, när man ser sig omkring, att väggarna en gång i tiden omringat en kyrksal. Det var år 2001 som byggnadens innehåll förändrades, när Östgötateaterns chef Johan Celander och regissören Måns Lagerlöf bestämde sig för att bredda den konstnärliga verksamheten och skapa enheten "ung scen/öst". Basen placerades i det karaktäristiska huset på Elsa Brändströms gata i Linköping, och nu har ungdomsteatern fyllt Östergötland med utmanande föreställningar i hela 15 år.

– Ung scen/öst har varit, och kommer förhoppningsvis alltid att vara, en av de fem bästa ungdomsteatrarna i Sverige. Vi spelar i princip bara för skolklasser, och då blir en av våra mest grundläggande uppgifter att vara en alternativ röst, eller tanke, i skolan, säger konstnärliga ledaren AnnaLina Hertzberg och fortsätter:

– Även om alla skolor ser väldigt olika ut så behövs vi. Är det så att en enda elev på något sätt bjuds in eller tvingas att tänka på ett annat sätt än innan vår föreställning så har vi lyckats. Det är vårt sätt att göra världen lite bättre.

Urpremiärer

Med ett förflutet i Stockholm tog AnnaLina Hertzberg över rodret i Linköping efter den konstnärliga ledaren Malin Axelsson. Nu har hon basat över Linköpingsteatern i ett år och med ett brinnande engagemang för det nyskrivna materialet har flera urpremiärer gått av stapeln. 

– Det finns ju alltid en känsla av att man inte åstadkommer någonting, men nu när ett år har gått kan jag ändå se att jag hunnit med en hel del. En sak som ligger mig varmt om hjärtat är att vi ska vara en regional angelägenhet, vårt hus finns i Linköping, men alla barn i hela Östergötland är demokratiskt lika viktiga, säger enhetschefen och fortsätter:

– Konst är liksom lika viktigt som att dricka mjölk. För att vi ska kunna hantera saker, skratta, gråta och må bra, så behövs konsten. Det är också nödvändigt att det vi uttrycker krockar med saker utifrån, så att vi skaffar oss verktyg till att möta andra kulturella uttryck och välkomna det här hos oss, extra viktigt nu när det kommer många människor hit som är på flykt.

Uppochnedvända klassiker

Nästa spelår kommer teatern att ta sig an klassiker, och därmed ta en helt annan väg än de annars är vana vid. 

– Jag har uteslutande jobbat med nyskrivet material innan, så att gå den här vägen är på något sätt en motrörelse. Vi kommer att ta förhålla oss till männsikors föreställningar om någonting, och därefter vända upp och ned på det. Vad händer om man vänder upp och ned på Romeo och Julia, eller helt enkelt den klassiska hamburgaren? Vi kommer att lära oss jättemycket, avslutar AnnaLina Hertzberg.