• Arenabolaget får ett ägartillskott för att stärka arrangemangssidan. Foto: Patrik Ekström
  • Paul Lindvall ”kampanjar” inför höstens kommunalval. Foto: Tommy Pettersson

15 miljoner till Arenabolaget

Besöks- och eventbranschen är en snabbt växande sektor i Sverige och Linköping följer den tillväxttrenden i stora drag. Kommunen har på senare år även växlat upp under sommaren och utgör nu för tiden ett attraktivt turistmål med Domkyrkan, Gamla Linköping och Flygvapenmuseet i spetsen.

Men nu tar Linköping ett steg till och vässar sin nya ”Visitstrategi”.

Förra årets Europamästerskap i fotboll visar att unika event är framgångsrika komplement till fasta kulturinstitutioner och stora nationella konferenser. Bråvallafestivalen i grannstaden Norrköping visar också, med all önskvärd tydlighet, att spektakulära musikarrangemang sätter värdstaden på kartan och ger mervärden genom varumärkesbyggande effekter.

Pengar redan överförda

Kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall, nyss hemkommen från Bonn där han fått tala på temat: ”Linköping som hållbar miljö- och klimatkommun” inför en internationell publik, berättar om den nya strategin för besöksnäringen.

– Vi vill bli ännu bättre när det gäller event och arrangemang och har genom Stadshus AB gett ett ägartillskott till Arenabolaget på 15 miljoner för att stärka den verksamheten. Pengarna är redan överförda och strategin ligger helt i linje med vad kommunfullmäktige vill med bolaget, säger en valkampanjande Paul Lindvall som inte verkar vara alltför nedslagen efter smällen i EU-valet.

Slut med underskottstäckning?

Arenabolaget har på senare tid gått med ett litet överskott och detta efter många år av underskottstäckningar. Nu vill man alltså från ägarens sida satsa ytterligare pengar på regionens stora event-och arrangemangsbolag.

– Det här kan underlätta för bolaget att konkurrera om de riktigt stora artisterna på festival- och konsertmarknaden. Vi vet också att de stora bokningsbolagen som exempelvis Live Nation vill ha garantier från arrangörerna att de kan leva upp till de förväntningar som finns. Det gäller också att vara ute i god tid med bokningar och ha ekonomiska resurser bakom sig och inte bara vackra ord.

Beslut före semestern

I mndags behandlade planeringsutskottet den nya besöksstrategin där Arenabolaget är en stor och viktig pusselbit. Besöksnäringen ger intäkter för de företag och medborgare i kommunen som är verksamma i branschen och gynnar på sikt hela kommunen med arbetstillfällen och ökat skatteunderlag.

– Vi måste utveckla vårt samarbete i regionen med hotell och andra besöksmål där vi packar ihop starka turistpaket gemensamt. Jag hoppas att vi kan fatta beslut om vår strategi för besöksnäringen innan sommaren. Vi får senare i höst se om vi behöver skjuta till extra pengar från budgetberedningen men pengarna till Arenabolaget är redan på plats.

Fakta Visit Linköping

Visit Linköping är Linköpings officiella turismorganisation med uppdrag att marknadsföra, utveckla och samordna besöksnäringen i Linköpings kommun. Visit Linköping driver även Linköpings Turistbyrå. Visit är ett affärsområde inom Arenabolaget i Linköping.