• Rebecka Haendler tar emot tecknet på sin helikopterbehörighet. Hon är enda kvinnan i årets kull. Foto: Julia Kimell
  • Michael Rosenquist släpper in sin kollega till flygplatsen där flygarna ställer upp sig inför släkt och vänner. Foto: Julia Kimell
  • Många ville ta kort på sina nyutexaminerade flygare. Foto: Julia Kimell

22 piloter fick sina vingar

Så var det dags för den stora dagen för de 22 piloterna på Flygskolan i Malmslätt. Äntligen fick de ta emot sina vingar som en kvalitetsstämpel på sin flygfärdighet och som ett löfte att ställa upp när det behövs.

– Min dam och mina herrar, nu är det ni som är befälhavare, proklamerar generalmajor och flygvapenchef Micael Bydén innan piloterna får visa upp en del av sina kunskaper.

Bydén förrättade examensceremonin där flygeleverna – 21 manliga och en kvinnlig – tilldelades det svenska facktecknet för pilot flygförare m/36 samt Försvarsmaktens helikopterförare m/00. De 22 piloterna flyger antingen stridsflygplan, transportflygplan eller helikopter i Flygvapnets insatsdivisioner. De senare har ytterligare en utbildning framför sig för att få ut den civila behörigheten.

Svårt locka kvinnor

Intresset bland kvinnor är inte så stort, och det händer att fysiska gränsvärden sätter stopp. Men inte för Rebecka Haendler, som är den enda kvinnan i årets kull.

– Mitt flygintresse startade redan tidigt, och att vara ensam kvinna har jag inget problem med. Med en kvinnlig flygkollega från livgardet som förebild chansade jag och sökte hit, och 2013 bytte jag till helikopterflottiljen. Det är kul att flyga och eftersom Försvarsmakten bara tar in så många de kan ge jobb till så vet jag redan att jag har ett då jag är färdig. Men var jag blir stationerad är ännu osäkert, jag är öppen, säger hon.

– Vi jobbar aktivt för att få hit fler kvinnor. Är förutsättningarna de rätta är det inget problem, säger Mats Gyllander.

Stämningsfull militärorkester

Under examensceremonin delades flygarvingarna ut under pompa och ståt under övervakning av nära och kära, landshövdingen och 25-årsjubilarerna. Men trots att det är en examen är flygarna inte klara. En del av dem åker tillbaka till Tyskland ett halvår där utbildning hålls, och en del fortsätter på Flygskolan i Malmslätt där de får lära sig grundläggande taktisk utbildning.

– Sverige har en världsledande flygpedagogik där piloterna inte behöver tävla mot varandra, utan de hjälper varandra. Miljön är dessutom öppen, även fysiskt med glasdörrar, säger major Mats Gyllander.

Flygskolan i Linköping har 10 år på nacken. Tidigare har utbildningen förlagts i bland annat Ljungbyhed och Ängelholm. De har omkring 1 000 sökande varje år, av vilka 24 väljs ut. För att vara behörig ska de ha gjort militärtjänstgöring ett halvår följt av officersutbildning ett och ett halvt år.

– Det här är en fantastiskt fin dag där allvar och glädje blandas. Jag kan själv inte glömma min examen 1987, som var startskottet för en hel yrkeskarriär, avslutar generalmajor Bydén högtidligt.