• Alkobommen stoppar rattfyllerister och larmar polisen. Foto: Tommy Pettersson

Alkobommen stoppar rattfyllerister

Alkobom är den nya uppfinningen för att stoppa rattfyllerister. Det är en automatisk nykterhetskontroll som blixtsnabbt avgör om föraren har för mycket alkohol i blodet.

I veckan visades nymodigheten i Linköping. Alkobommarna är utvecklade av MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, och mjukvaran av företaget Servotek. Tanken är att systemet till att börja med ska användas vid färjelägen.

– Det fungerar som en bom i ett parkeringshus fast i detta fall blåser man i ett rör och om alkoholhalten i blodet överstiger 0,2 promille så går inte bommen upp och ett larm går och så kommer polis, tull eller kustbevakning och tar hand om föraren. Det är en avancerad maskin som på knappt en sekund analyserar alkoholhalten, upplyser Christer Folkesson, generalsekreterare i MHF-Ungdom och regionordförande för MHF Region Öst där bland annat Östergötland ingår.

Förebygger

Idén till alkobommen har sin grund i olyckan i Skåne då fem personer avled när en lastbil körde på dem.

– Sådant får ju inte hända så vi började fundera på hur man kan göra en automatisk nykterhetskontroll i hamnarna utan att behöva ha exempelvis polis på plats, förklarar Christer Folkesson. Det är en produkt som är färdigutvecklad och testad. MHF gjorde försök i Stockholms frihamn i november 2015 då 50 274 förare kollades och 268 misstänkta rattfyllerister stoppades.

– Vi har kontrollerat flöden vid hamnar och det går lika fort för trafiken att komma fram även om systemet används, konstaterar Christer Folkesson. I april i år har MHF varit på turné i sydöstra Sverige och presenterat innovationen.

– Syftet är att visa upp bommarna för företag, myndigheter och enskilda samt att sprida kunskap om hur de automatiska nykterhetskontrollerna fungerar. De är ett bra verktyg för att stoppa rattfyllerister från att komma ut på vägarna, klargör Christer Folkesson.

Kärnkraftverkssäkerhet

Utrustningen kan framöver nyttjas inom många områden och en bom behöver inte alltid ingå i paketet. Alkokontrollen kan exempelvis kopplas till inpasseringen till ett kärnkraftverk, busschaufförer kan kollas, den passar vid stora terminaler där lastbilar kör in och ut, kommuner kan ha systemet vid sin bilpark.

– Rent tekniskt kan systemet användas var som helst. Till exempel kan ambulansförare blåsa när de kommer till jobbet så slipper de blåsa i ett alkolås när det är bråttom vid utryckning, påpekar Christer Folkesson. Nästa steg är att införa systemet. Kostnaden kan vara en stötesten. Bara innehållet som mäter kostar en halv miljon kronor.

– Vi väntar på regeringens beslut och de har tidigare sagt att de vill införa systemet.

Frågan behandlas nu på departementsnivå. Vi har en skrivit en prioriteringslista till regeringen och påpekat att starten bör ske i större hamnar. På ett år går det nog maximalt att införa det hela i fyra-fem hamnar, förtäljer Christer Folkesson och understryker att alkobommen snarast bör introduceras eftersom den omedelbart sparar människoliv.