• Robin Tingvall hjälper Shabbo Amozegar att hålla de tunga vikterna i rätt vinkel. Foto: Julia Kimell
  • Shabbo Amozegar åker snart till USA för att spela A-lagsfotboll. På gymmet tränar han mest snabbhet. Foto: Julia Kimell
  • Personliga tränare är riktigt populärt, något som man på Actic har tagit fasta på. Foto: Julia Kimell

Allt populärare med personlig tränare

Sommaren sjunger på sista versen och folk tar sig upp ur sina stolar och stegar mot gymmet. På Actic på Storgatan märker man av folktillströmningen.

– Nu är det i full gång igen! Det är verkligen jättestor skillnad på ruljansen nu jämfört med sommaren, säger Robin Tingvall som är personlig tränare på Actic.

Just nu har de en prova på-kampanj där man kan träna gratis med en vän ända till den 10 september, vilket givetvis skapar nya kunder. Men studentboomen får vänta lite till.

– De flesta håller på att nollas för fullt, så de är nog lite upptagna, säger han med ett skratt.

Allt fler vill ha PT

En träningstrend Robin märker av är att många vill styra upp sin träning med en personlig tränare.

– Vi storsatsar på det, och har anställt fler PT:s nu till hösten.

Spinning är en trend som håller i sig, och är ett pass som nästan alltid är fullt. Populärt är också danspassen som kombinerar koreografi och rörelser.

Utomhusträning däremot som var så inne i våras, har fått stryka på foten på grund av bristande intresse.

Intensivt och hårt

En annan typ av träning som är i ropet är de riktigt effektiva träningarna.

– Förut kunde ett standardpass på gymmet vara en timme långt, men många kör nu bara trettio minuter med kortare vila, så man blir riktigt svettig.

Hett med löpning

Många som går till gymmet tränar för att bli bättre löpare, och löparband har man flera stycken.

– För inte så länge sedan tyckte folk att det var tråkigt att springa, men nu är det verkligen inne! De anmäler sig till lopp och är jätteinspirerade, berättar Robin.

Gymbesökarna är mellan 16 och 80 år, och nybörjare droppar ständigt in. Alla nya erbjuds hjälp av instruktör ett pass, för att sedan kunna bygga upp ett personligt schema.

– Och så ger vi tips som är bra att ha med sig för att inte drabbas av skador. Exempelvis påminner vi om att muskler utvecklas snabbare än senor, vilket kan resultera i överbelastning om man går ut för hårt.