• Josefine Swärm på Löplabbet i Linköping med en typisk barfotasko.
  • Barfotalöpning fick sitt genomslag efter boken Born to run av Christopher McDougall.

Barfotalöpning – med lätthet och teknik i fokus

Mjukt underlag och korta pass är tricket

2009 kom boken Born to run, skriven av amerikanen Christopher McDougall. Denna bok revolutionerade löparvärlden och ligger bakom den ännu aktuella trenden att springa helt eller nästan barfota.

I Sverige började barfotalöpning bli populärt förra sommaren och även om intresset har svalnat något är det långt ifrån borta.

– Vi får fortfarande mycket frågor om det och intresset är fortfarande stort, säger Josefine Swärm, butikschef på Löplabbet i Linköping.

Själva hypen kom efter att amerikanen Christopher McDougall släppt sin bok Born to run där han berättar om en indianstam i Mexiko som springer i stort sett barfota. Boken blev en stor hit och fick på allvar igång intresset för barfotaskor och denna något speciella typen av träning.

Lätta skor och korta pass

Barfotalöpning går ut på att man springer helt barfota eller med en speciell, lättare sko som ska ge känslan av att man inte har några skor på sig. Som träningsform är det bra för fötter och fotleder eftersom det stärker upp och till viss mån kan minska skaderisken som annars kan vara förenligt med löpträning. Dock är det viktigt att träna på rätt sätt när man väl vill prova att springa barfota.

– Vi rekommenderar att man tränar på ett väldigt mjukt underlag och intervaller på kortare sträckor, det är bra för ens löpteknik och snabbhet, säger Josefine Swärm.

Att springa med barfotaskor under långa pass är inte att föredra eftersom dem inte ger någon dämpning och det kan vara dåligt för knän och leder. Att till exempel springa ett maraton barfota är inte att rekommendera.

– Det gör inte ens eliten, det är alldeles för stora skaderisker. Vi har några få kunder som springer långa distanser med barfotaskor, men de har tränat upp det under kanske två års tid och började med 100 meter och byggde sen upp till att kunna springa mil med dem, säger Josefin.

Bra komplement

För de allra flesta är barfotalöpning ett bra komplement till den vanliga träningen. Med barfotalöpning trampar du naturligt mer på främre delen av foten, något som ger snabbare löpsteg och större driv. Dessutom minimeras risken att trampa med hälen först, vilket ur träningssynvinkel inte är att föredra.

Det har förts många debatter om huruvida barfotalöpning är så bra som förespråkarna vill påstå, men säkert är att det är en trend som tycks vara här för att stanna.