• Hans Pålsson vet inte hur många konserter han gör per år men många blir det. Foto: Andreas Pålsson

Beethoven som underground

Hans Pålsson är pianisten som har hela världen som arbetsfält. Det hindrar dock inte att han kommer till Linköping för att sprida klassiska toner från Beethovens penna.

Han är sedan länge huvudlärare i pianospel på Musikhögskolan i Malmö och som pianist är Hans Pålsson känd som uttolkare av wienklassicismens stora mästare. Dock är han nog mest uppskattad och känd för den breda allmänheten som programledare för det folkbildande tv-programmet ”I döda mästares sällskap”.

Med döda mästare i sällskapet

– Det är nu tio år sedan programmet gick och jag ska villigt erkänna att jag inte hade förväntat mig det gensvar som det fick. Enligt vad jag hört från SVT så är det ett av de kulturprogram som har haft flest tittare. I och med att det numera finns i det Öppna arkivet på SVT så får jag ibland brev eller mail från dem som sett programmet nu och tyckt om det. Sådant blir man självklart glad för, säger Hans Pålsson på sitt milda sätt. I Linköping ska Hans Pålsson spela Beethovens sjätte pianokonsert. Men, hur är detta möjligt när han bara skrev fem stycken? Hans förklarar hur det ligger till:

Fem blev sex

– Det är helt korrekt att han skrev fem pianokonserter men det här en onumrerad konsert som han skrev som ung. Den finns också som violinkonsert och det är så den är mest känd. Min vän och Beethovenexperten Åke Holmquist har sagt mig att den aldrig är spelad i Sverige förut så det blir alltså premiär i Linköping. Åke kommer för övrigt också till Linköping och konserten och håller ett föredrag om just Beethoven. Varje år handleder Hans mellan 20 och 30 pianoelever på Musikhögskolan i Malmö där han undervisat sedan 1979 och sedan 27 tillbaka år är han även professor där.

Bredare nu

– Unga idag har en ganska bred musiksmak och lyssnar på både seriös musik och pop och rock. Så var det inte förr utan då var det mer antingen-eller. Jag tycker att det är bra att detta ändrats. Sedan är visserligen publiken något åldrande men det finns hopp om både återväxt och att den klassiska musiken kommer att fortleva. Numera är den lite mera underground och det kan jag tycka är rätt bra, avslutar Hans Pålsson. Den 2 mars spelar han i Crusellhallen tillsammans med Linköpings Symfoniorkester.