• Tomas Gergi och Farid Tafazoli är ägare till den nya salladsbaren Ensalada i Linköping. Utbudet är både brett och annorlunda. Foto: Leif Larsson
  • En matcha-latte, alltså hälsosamt te med mjölk, kan fås på Ensalada. Foto: Leif Larsson
  • Kunden väljer själv ingredienser i sin sallad och hur mycket man vill äta. Hittills har grön hummus varit mest populär men även exempelvis laxröra och grönkålmix med fetaost och granatäppelkärnor går bra. Foto: Leif Larsson

Brett utbud i ny salladsbar

I början av mars öppnade en ny salladsbar i Linköping. – Jag tror många har väntat på en sådan här restaurang, konstaterar Tomas Gergi, ägare tillsammans med Farid Tafazoli.

Nykomlingen heter Ensalada som är det spanska ordet för sallad och det är precis vad som erbjuds. I utbudet ingår både det vanliga som tomat och gurka till mer ovanliga saker som grönkålsmix med fetaost och granatäppelkärnor.

– Mixarna går bra precis som våra röror. Avokadon är populär liksom laxröran och till den hade vi från början en för liten kantin, påpekar Tomas och Farid lägger till:

– Allra mest har vi sålt grön hummus. Den är väldigt uppskattad. Vi har mycket grönt men även kyckling, kalkon och skinka.

Konceptet är enkelt. Kunden väljer själv i det digra utbudet, man tar vad man vill ha i önskad mängd. Sedan vägs det i kassan och det avgör priset. En rejäl skål med nyttigheter betingar ett humant pris.

– Snittpriset på de sallader vi sålt är 56 kronor och då blir man riktigt mätt. Man kan ta med sig eller äta här. Vi har 24 platser i restaurangen, upplyser Farid.

Trend som kommer

Tomas och Farid inspirerades av de salladsbarer som finns i matvarubutiker och gjorde det till en affärsidé och ett företag.

– Vi är också intresserade av hälsa och välmående och hälsosam mat är en trend som kommer allt mer. Nya generationer äter fortfarande pizza men allt fler vill även ha annan snabbmat och då passar sallad. Numera tänker man lite mer på vad man äter, säger Farid. På tal om generationer så är det inte bara de yngre som kommer till salladsbaren på Ågatan. Även äldre hittar hit och gillar upplägget.

– På Facebook får vi många likes. Men vi får även likes här i kassan, säger Farid med ett skratt.

Må bra-fika

Ensalada bemödar sig om att ha hög kvalitet på råvarorna och så mycket svenskt och närodlat som möjligt. En del finns förstås inte i Sverige, som oliver, men mycket av det gröna är svenskt. En annan viktig ingrediens är hur det ser ut i salladsdisken.

– Vi har ständig koll på att det är rent och fräscht och fyller hela tiden på med nytt, klargör Tomas. Framöver ska utbudet breddas. En espressomaskin finns på plats och snart dyker det upp fika på menyn.

– Det blir vanligt fika med bullar och morotskaka men även må bra-fika där man kan få hälsosamt matcha-te eller en matcha-latte med en matcha-boll. Vi kommer också att ha det mer nyttiga sötningsmedlet stevia i stället för socker, berättar Tomas. Ensalada är det första egna företaget för Tomas Gergi och Farid Tafazoli. Och så här långt går det bra.

– Enligt planen, fastslår Tomas bestämt.