• Stångåbuss har 80 fordon, 180 chaufförer och en mängd olika typer av körningar. Här är Patrik Petersson, driftschef, Marie Dackegård, ekonomichef och Mattias Forsberg, personalansvarig, mitt i fordonsparken. Foto: Leif Larsson
  • Bussföretaget har en egen tvättanläggning både för bussar och personbilar. Här skvätter tvätten vatten och det framkallar skratt hos Mattias Forsberg, Marie Dackegård och Patrik Petersson. Foto: Leif Larsson

Bussbolag som har alla tänkbara körningar

Företaget startades 1998 av tre personer med var sin färdtjänstbuss. I dag har Stångåbuss hur många grenar som helst och fullt upp. Exempelvis kör man 100-120 enkelturer varje dag med expresstrafik.

Stångåbuss Trafik AB har funnits i 16 år och sedan 2002 huserar man på Infanterivägen i stadsdelen Ekkällan i Linköping. Här har företaget gott om utrymme och passande lokaler. Plus medkännande grannar.

– Vi är tacksamma för att de som bor här i området har förståelse för att det kan bli mycket trafik och krångligt ibland när vi ska köra in och ut. Men det ska bli en ny rondell på Haningeleden som underlättar för oss att komma ut härifrån, upplyser ekonomichefen Marie Dackegård.

Hon berättar om verksamheten tillsammans med driftschefen Patrik Petersson och delägaren och personalansvarige Mattias Forsberg.

Tioårigt avtal

Det började 1998 när Hans Bäck, Dennis Morin och Roland Karlsson grundade bussföretaget. Mattias Forsberg blev delägare 2000, ett par år senare expanderade företaget och flyttade till nuvarande plats.

– Vi började vinna upphandlingar och nu har vi 80 fordon och 180-190 chaufförer.

Expresstrafiken är det största inom företaget. Man kör på Norrköping, Motala, Finspång, Kisa och Åtvidaberg. En hel del av flottan är dubbeldäckare - som tar 85 passagerare.

– Ebuss vann upphandlingen och vi, Ringarums och Bliva ingår som delar i den upphandlingen. Vi delar på alla expressbusstrafik i Östergötland, förtäljer Patrik.

– Det var 2011 som vi vann avtalet och det är tioårigt. Vi kör med 37 bussar och en dubbeldäckare kostar fyra miljoner kronor så avtalen måste vara på lång sikt, inflikar Marie.

Bussföretaget har en rad andra tentakler ute. Skoltrafik i Kinda och Linköpings kommuner är en del, man kör mat och gods åt landstinget samt beställningstrafik till företag, till exempel när de vill åka väg på konferens. Nyligen vann man en upphandling för att köra personal och studenter på Linköpings universitet.

– Vi kör också en hel del åt idrottslag, bland annat Åtvidabergs FF som har en buss som är speciellt stripad för dem. Skolklasser vill gärna åka i den, omvittnar Mattias.

En annan del i verksamheten är paketleveranser till företag.

– Vi hämtar på företag, frankerar här hos oss och levererar sedan. Det kan vara långa frakter, vi har varit i både Holland och Tyskland, berättar Marie.

Egen tvätt

I avtalen ingår att bussarna ska vara rena och företaget har en egen tvättanläggning. Här tvättas bussarna varje dag. Det finns automattvätt för bil och buss och gör-det-självhallar. Faciliteterna kan även användas av utomstående.

– Man kan skaffa ett abonnemang och ha tillträde dygnet runt. En del som kör taxi kommer hit på natten och tvättar och även på julaftons förmiddag brukar en del tvätta bilen här, berättar Mattias och Marie.

För det mesta flyter bussverksamheten på utan mankemang men emellanåt kan det vara lite knepigt.

– När det är högsäsong för beställningstrafik, i maj-juni och augusti-september, kan det vara lite klurigt att få ihop det med tider och chaufförer. Men alla i branschen är vänliga och vi lånar bussar av varandra, förklarar Marie.

Framöver så hoppas Stångåbuss behålla de avtal man har, komma på nya idéer i verksamheten och även skaffa nya privata kunder. Det största privata busstransportföretaget i Linköping vill fortsätta att vara störst.