• En sammansvetsad trio. Det är Tim Holmstedt, Cecilia Gustafsson och Mattias Andersson som är ansiktet utåt för XL Bygg när det är dags för nytt kök, badrum eller tvättstuga. Foto: Dennis Petersson
  • Utvecklad köksutställning. Marbodal och Hagakök är byggvaruhusets leverantörer i dagsläget. Foto: Dennis Petersson
  • Tvättstugor. Förutom badrum och kök finns även lösningar för rummet där kläderna tvättas. Foto: Dennis Petersson
  • Detaljerna är viktiga när det kommer till ett nytt kök. Foto: Dennis Petersson

Byggvarujätten satsar på köken

Utvecklad utställning och större personalstyrka. Byggvarujätten XL Bygg i Linköping genomförde en nysatsning under förra året och stärkte upp sin eminenta köksavdelning. Numera kan de sköta hela arbetsförloppet, från idé till färdigt drömkök. – Omsättningen har ökat enormt, berättar kökssäljaren Mattias Andersson.

En trappa upp i det enorma byggvaruhuset sitter Mattias Fahlén, vd för XL Bygg i Linköping. Genom åren har företaget vuxit i snabb takt och blivit ett självklart val för så väl hantverkare, privatpersoner och företag, framförallt när det gäller trävaror, men det många ofta missar är inredningsavdelningen. Här finns en kompetens som tenderar att hamna i skymundan.

– För att möta upp konkurrensen och erbjuda kunden de allra bästa möjligheterna har vi byggt om hela köksutställningen och genomfört en satsning på personalsidan, något som har fallit väl ut. Det unika med oss är att vi säljer både konsumentkök och till större projekt, som till exempel nya bostadsområden, så vi har en bred kompetens, berättar Fahlén.

Ansvarsområden

På golvet är det en sammansvetsad trio som roddar verksamheten. Köksäljaren Mattias Andersson har varit med längst i gemet och har ansvar för de största projekten. De nya tillskotten, Tim Holmstedt och Cecilia Gustafsson, har mellanstora projekt respektive enskilda konsumentkök som sitt primära fokus, något som givit resultat.

– Förut hade jag själv ansvar för butikerna i Linköping och Motala, men nu har jag fått förstärkning, något som verkligen har givit frukt. Omsättningen har ökat enormt, nu finns ju någon på plats för att ta emot kunderna hela tiden, och dessutom är vi mitt inne i en byggboom, så vi har många projekt på våra bord, berättar Andersson.

Hela projektet

Numera kan de vara med under hela processen, från de första tankarna till det färdiga resultatet. De gör en behovsanalys, ett hembesök och skissar upp ett ritningsförslag, när allt sedan är klappat och klart kontaktas en byggfirma som sätter projektet i rullning.

– Det roligaste enligt mig är att få med helheten, att det inte bara gäller ett nytt kök. Oftast hittar kunderna på något mer under processen, och då är det en fördel för oss att vi kan axla en hel ombyggnad. Vi har allting här i varuhuset, säger byggsäljare Tim Homstedt.

Tvättstugor

Utöver kök finns även kompetens inom badrum och tvättstugor, något som också fått ett lyft efter företagets senaste satsning.

– Nu ska vi lägga ner massvis av krut för att visa att vi är en köksaktör att räkna med, avslutar Mattias Andersson.