• Camilla Lejon, vd för Linköping City Airport, ser ljust på framtiden. Mycket har hänt sedan kommunen tog över driften för den civila trafiken, och mycket kommer att hända i framtiden. Foto: Dennis Petersson
  • KLM trafikerar Linköpingsflygplatsen med smidiga avgångar till och från en av Europas största flygplatser, nämligen Schipol i Amsterdam. Foto: Dennis Petersson

Camilla Lejon ser ljust på framtiden

"Vi ska vara stolta över Linköping och vår flygplats"

Linköping City Airport är en flygplats där KLM, plus ytterligare en operatör, tillsammans har fem avgångar per dag året om. Det finns kompletterande trafik både under vår, höst och sommar, med skidresor på vintern. För östgötarna är den ett givet val när det är dags att packa resväskan. Så här tror iallafall vd:n Camilla Lejon att situationen ser ut om fyra år, positivt alltså. – Det är så otroligt spännande att vara med om den här utvecklingen, säger hon.

Mycket kan hända på tre år. 2013 tog Linköpings kommun över ansvaret för den civila trafiken på Linköping City Airport, medan storföretaget SAAB fortsatte att äga den resterande flygverksamheten. Då lyfte ungefär 116 000 passagerare från flygplatsen varje år, idag är den siffran så mycket som 158 000. En kraftig ökning på kort tid. 

– Ja det är helt fantastiskt. Vi har sett en brant kurva de senaste åren att allt fler vet att det faktiskt går att flyga härifrån. Tidigare kunde man gå ut på stan och prata med människor som ställde frågan: "Flygplats? Det är väl bara SAAB som flyger därifrån?". Det är så många privatresenärer som hela tiden hittar hit och tycker det är så bekvämt, ofta barnfamiljer och äldre, berättar flygplatsbolagets vd Camilla Lejon. 

10 000 flygstolar

I dagsläget är det flygbolaget KLM som själva trafikerar flygplatsen. Under de största delarna av året avgår tre flighter varje dag, till en av Europas största flygplatser, nämligen Schipol i Amsterdam. Härifrån kan man sedan ta sig till alla hörn av världen, ett smidigt resealternativ som lockar allt fler östgötar, och under 2016 utökades flygstolarna från Linköpingsflygplatsen med hela 10 000 stycken, ett välkommet tillskott. 

– KLM har varit hos oss i nio år nu, vilket känns stabilt, så stabilt som det är möjligt i flygbranschen. Vi jobbar givetvis för att få nya linjer och nya operatörer till oss här i Linköping, men då söker vi efter något som kompletterar KLM på ett bra sätt. Vi kan inte riskera att de tappar resenärer, utan vår bästa garanti är att flyglinjen även i fortsättningen går väldigt bra, berättar Lejon. 

Större flygplan

Nyligen blev Linköpingsflygplatsen uppgraderad till en 4C-bana, vilket innebär att de i framtiden har möjlighet att ta emot större flygplan, något som hänger ihop med det nya miljötillstånd som SAAB söker. Det innebär att fler operatörer kommer vända sina blickar mot flygplatsen, vilket gör att Camilla Lejon ser ljust på framtiden.

– Det är så otroligt spännande att vara med om den här utvecklingen. Vi ska vara stolta över Linköping och vår flygplats som är unik bland regionala flygplatser, säger hon och spekulerar i framtiden:

– Om fyra år har vi givetvis KLM här med tre avgångar varje dag året om. Dessutom har vi ytterligare en operatör som flyger två gånger om dagen, året runt. Utöver det har vi kompletterande trafik under vår, höst och sommar, plus skidresor på vintern, samtidigt som målet är att vi alltid kommer att vara förstahandsvalet när det gäller flygplats för våra östgötar.