• Till påskhelgen öppnar nya kedjan Club Xprs sin första butik, i Norrköping. Foto: Kajsa Nilsson
  • I varuhuset finns samma modell i flera färger. Foto: Kajsa Nilsson
  • Nya lågpriskedjan Club Xprs har kläder för hela familjen. Foto: Kajsa Nilsson
  • På heminredningsavdelningen finns bland annat handdukar och kuddar. Foto: Kajsa Nilsson
  • Kunderna får själva checka ut i kassan. Foto: Kajsa Nilsson

Checka ut själv i ny klädaffär

I höst kommer nya lågpriskedjan till Linköping och Tornby. På skärtorsdagen öppnar Club Xprs första varuhus, i Norrköping. Ägaren är Victor Appelqvist som senast kommer från tjänsten marknadsdirektör i föräldrarnas klädkedja Gina Tricot.

Det nya klädvaruhuset planeras öppna i fyra städer under 2016. Först ut är Norrköping och Stockholm för att öppna i Västerås i april och i Linköping i höst. I Norrköping öppnar Club Xprs i Bolagrets gamla lokal i Ingelsta med 17 000 kvadratmeter yta.

Billiga kläder

I butiken kommer det att finnas kläder för dam, herr och barn samt hemaccessoarer. Victor Appelqvist berättar att priserna startar lågt och nämner att det ska säljas toppar för kvinnor för 30 kronor, barnkläder för 20 kronor och jeans för 100 kronor. Vad går förlorat för att nå de låga priserna?

– Vi tillverkar kläderna på samma sätt som andra stora kedjor. För att hålla nere priserna är vi mer effektiva på hemmaplan och kan exempelvis inte ha lokaler med dyra hyror i city, säger Victor Appelqvist och berättar att man dessutom drar ner på antalet anställda i varuhusen. Till butiken i Norrköping ska det anställas 15-20 personer, företrädelsevis ungdomar.

Självscanning

Kunderna får själva göra större delen av köpprocessen själv, precis såsom på stora matvaruhus och exempelvis Ikea. Till skillnad från andra klädaffärer kommer inte plaggen vara larmade.

– Man får checka ut själv i kassan och vika kläderna själv. Det finns personal runtomkring men man gör största delen av processen själv. Vi är första kedjan i världen som satsar på detta på bred front, säger Victor Appelqvist.

Vidare har han valt att inte satsa på trendplagg – snarare ”mode-basics” och saker som inte har med trender att göra.

– Vi bygger en modebas med kläder som kommer i många färger. I Norrköping kommer vi ha 50 000 artiklar i sortimentet, säger ägaren.