• Tripp, trapp, trull i arenavänner. Kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall, Anders Mäki, Kjell Jonsson och Johan Rustan gillar det nya namnet. Foto: Patrik Ekström
  • Kjell Johnsson är platschef på SAAB i Linköping. Foto: Patrik Ekström

Cloetta Center blev SAAB Arena

Visst kan det verka något uppfodrande när SAAB-chefen Kjell Johnson berättade att de valt att ha namnet ”arena” i klaraste guld med tanke på LHC och den kommande säsongen. Både Arenabolagets Johan Rustan och Anders Mäki var mycket nöjda med namnbytet.

Från ”kakburken” Cloetta Center och till en flygande start med SAAB Arena är steget inte långt ibland.

När namnbytet nu står klart och skylten hänger på plats är samtliga inblandade nöjda och talar om att man vill göra något för Linköpingsborna. Kjell Johnsson är chef på SAAB och han är väldigt glad över att SAAB nu kan bidra till att stötta både Linköpingsidrotten men även kultur och nöjeslivet.

Inte flera JAS

– Vi kommer troligtvis inte sälja några fler flygplan, eller ubåtar heller för den delen, bara för vi har namngett en arena. Men det kommer självklart göra oss mer kända för allmänheten, säger Kjell Johnsson och betonar samtidigt att SAAB är ett försvars och säkerhetsföretag som visserligen jobbar med ett stridsflygplan men även gör så mycket mer.

Sexårigt avtal

– Avtalet med arenan löper på sex år och vad det kostar oss kommer vi inte att berätta för det är en affärshemlighet, säger Kjell Johnsson och ser nöjd ut. Både Anders Mäki på LHC och Arenabolagets vd Johan Rustan är även de mycket nöjda med namnbytet. Anders Mäki var till och med så nöjd att han menade att det nu var en helt ny arena.

– I höst kommer vi nu ha mellan 20 och 22 olika hockeymatcher i olika serier, det är väldigt spännande och en utmaning för oss självklart men också en möjlighet att visa upp arenan för de dryga 300 000 personer som besöker oss under en säsong. Lägger man sedan till den publik som Arenabolagets arrangemang drar så är vi nog uppe i 500 000 skulle jag tro.

Johan Rustan å sin sida berättade om vad som hittills är inbokat och det är alltifrån Kalasmottagningen för 8 000 studenter till popsångaren James Blunt till en riktig julshow.

Uppfodrande guldskylt

– Vi valde att ha arenaskylten i blått och guld och det sista är ju vad vi hoppas på nu, sa Kjell Johnsson och Anders Mäki log lite snett och fick säkert ytterligare en tung ryggsäck att släpa på. Själv menade han att klubben nu i år gjort en hel del nya och spännande värvningar.