• Anläggningen byter namn. Foto Patrik Ekström

Cloetta center blir Saab Arena

I förra veckan blev det klart att Saab och Linköping Hockey Club gjorde upp om ett sponsoravtal med innebörden att Linköpings hockey- och evenemangsarena byter namn till Saab Arena.

Ljungsbroföretaget Cloetta har haft sitt namn Cloetta center på arenan sedan invigningen i september 2004 men förra året drog man sig ur sitt avtal och LHC startade jakten på en ny huvudsponsor.

Namnbyte juli 2014

Alla hockeyklubbar på elitnivålägger ned mycket tid på att dra in pengar till verksamheten och att kunna sälja klubbens arenanamn är och har varit lukrativt. På senare år har flera klubbar fått jaga sponsorer och till och med byta namn på hemmaarenan för att få ihop till spelarlöner och annat. Igår blev det klart att LHC lyckats kroka Saab ett av Sveriges största teknikföretag med verksamhet på omkring 50 orter i Sverige och i ett 35-tal länder.

– Saab sätter ett stort värde på att samverka med det omkringliggande samhället på de orter där vi verkar. Vi vill i konkreta handlingar visa att Saab står starkt lokalt, nationellt och globalt. Sponsringen av Saab Arena i Linköping är ett av många exempel på detta. Sverige är en oerhört viktig marknad för Saab och det är därför glädjande att vi kan bidra på detta sätt, säger Kjell Johnsson, vice affärsområdeschef Saab Aeronautics och fortsätter.

– Saab vill öka kunskapen om företagets verksamhet, inte minst för att locka kvalificerade medarbetare till vår verksamhet i hela Sverige. Det gynnar våra affärer såväl nationellt som internationellt. Genom etableringen av Saab Arena i Linköping, som är Sveriges flygcentrum, sätts fokus på svenskt ingenjörskunnande inom försvars- och säkerhetsområdet. Genom Saabs engagemang i Saab Arena i Linköping, kan kännedomen om Saab spridas över hela Sverige.

Treenigheten bekräftad

Linköpings kommun ser Saab Arena som en viktig kontaktyta mellan kommunen, näringslivet och invånarna. Arenabolaget kommer att ha det fortsatta ansvaret för att värva stora publika evenemang till arenan. Bolaget har sedan invigningen av arenan 2004 genomfört 260 publika evenemang med en total publiktillströmning på 1 miljon personer.

– Saab är ett starkt varumärke nationellt. Företaget har också en alldeles särskild betydelse för Linköping och jag är mycket glad över att Saab nu namnger Arenan. Det sker väldigt mycket spännande i Linköping som vi vill berätta om. Saab Arena är den mest publika platsen och det bästa utrymmet vi har för att exponera stadens utveckling. Genom samarbetet med LHC får vi tillgång till utrymme för att exponera Linköping, säger kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall.