• Christian Gustavsson med en triathloncykel som är väldigt olika en vanlig standardcykel. I hans butik Västra Cykelaffären i Vasastaden finns en mängd olika cyklar och tillbehör. Foto: Leif Larsson.
  • Johan Folkare mekar med en elcykel medan butiksägaren Christian Gustavsson håller koll. Verkstaden lagar fler punkteringar än förr eftersom allt färre privatpersoner lagar punkteringar själv. Foto: Leif Larsson.

Cykelaffären med lång tidscykel

Sedan 2005 driver Christian Gustavsson Västra Cykelaffären i Vasastaden. En rörelse som funnits i omkring 80 år. – Det går inte att hitta ett bättre läge för företaget, bedyrar han.

Cykelbutiken på Hunnebergsgatan har således rika anor. Från början låg den vid Västra Vägen, därav namnet. Men den har alltid varit belägen i denna stadsdel i Linköping.

– Det var tävlingscyklisten Magnus Bäckstedts farfar som startade affären och före mig var det Lasse Borg som hade den i omkring 40 år, berättar Christian Gustavsson.

Han är nöjd med placeringen. Utanför firman går en så kallad cykelgata och det är även lätt att ta sig hit med bil.

– Det är bra här på många sätt. Det går visserligen inte att utöka lokalerna men när man gör sådant så behöver man snart öka igen. Dessutom tycker många att det ska vara lite trångt i en cykelbutik.

Väger blott sex kilo

Två personer jobbar i affären och verkstaden och ytterligare en tas in på timmar. Här säljs cyklar och tillbehör och hit kan man också komma och få cykeln lagad. Tävlingscyklar är lite av en specialitet.

– Lasse Borg hade den inriktningen och vi förvaltar det han byggde upp.

Christian visar en triathloncykel som är väldigt olik en vanlig hoj.

– Cykeln väger bara sex kilo och det mesta är gjort i kolfiber. Den har elväxlar och kostar mycket mer än en vanlig cykel. För tio år sedan fanns inte sådana här spejsade cyklar. Triathloncyklar ökar rejält, precis som elcyklar, och över huvud taget har cyklar utvecklats mycket på senare år.

Just tävlings- eller racercyklar är i ropet. Christian har märkt att cykelmotion blir vanligare och påpekar att exempelvis Vätternrundan fulltecknas på några minuter.

– Det känns som om allt fler cyklar numera. Speciellt på vintern syns en ökning eftersom man nu kan byta till dubbdäck. Det är stor skillnad att köra cykel med dubbdäck, större än skillnaden när man byter på en bil.

Dålig vägskötsel

Vintern var förr en lugn tid för cykelaffären. I dag är det mer ruljangs. När cykeln är i gång hela vintern så behövs även då reparationer, underhåll och tillbehör.

– Det är en bra utveckling att man kan cykla året om. Linköping sägs ju vara en cykelstad. Fast ibland är skötseln dålig på cykelbanorna. På våren ligger ofta grus kvar och då lagar vi mycket punkteringar.

Mer jobb har förstås cykelverkstaden inget emot. Och nuförtiden så är det många färre som fixar punkan själv.

– Det är inte så dyrt att laga en punktering, omkring 180 kronor. Många tycker det är värt att anlita en firma. De vill väl inte smutsa ner sig, säger Christian med ett litet skratt.

Livslång cykelbana

Butiken riktar även in sig på vanliga standardcyklar. De kostar från 4 000 kronor och Christian försäkrar att man då får ett bra fordon. I tillbehörshyllan dyker det ständigt upp nya tekniska produkter. Klockan som kollar det mesta hos cyklisten är en populär pryl.

– De kan kosta mellan 1 500 och 5 000 kronor, beroende på finesser. Klockan sätts på handleden och så mäter den puls, sträcka, hastighet, höjd över havet, pedalvarv, kaloriförbrukning. Det är vanligt att cykelklubbar har sådana här och man kan då se på nätet vad kompisen hade för värden. Det är mycket teknik nu, man hinner knappt med att lära sig innan något nytt kommer, redogör Christian.

Han har vurmat för cyklar i hela livet. Redan som 14-åring började han jobba extra med att laga de tvåhjuliga fordonen.

– Innan jag tog över här jobbade jag i tio år i en annan cykelaffär. Det var då jag lärde mig hur man skruvar och säljer cyklar, omvittnar Christian Gustavsson som ser till att den anrika cykelbutiken i Vasastaden lever vidare.