• Verkstadschef Johan Moberg vet vad som gäller i vinterkylan. Foto: Fanny Miles

Däcken byter skepnad

Den 1 december är det lag på att klä bilen i vintermundering, med andra ord vinterdäck. Två varianter finns - dubbdäck och friktionsdäck - Är vintern tidig får dubbdäck användas från den 1 oktober.
Trots att hösten bjuder på strålande sol och sprakande dagar är det snart dags att byta från sommarens lätthet till vinterns korrekthet. Säkerheten går först.
– Det är bra med mönster och dubbar. Man ska vara uppmärksam på att däcken är färska. Om gummit är dåligt blir däcken hårda vilket ger ett sämre grepp. Dubbar är alltid bra men dubbfritt fungerar fint på bar mark och snö, berättar Johan Moberg, verkstadschef hos Hedin bil.

Däckhotell

Här, hos Hedin bil, kan de allt om däckbyte. Hos deras däckhotell huserar dryga 320 däck, men snart finns där plats för fler. Ett däckbyte hos Hedins tar knappt tjugo minuter. Johan Moberg nämner ett par viktiga punkter att tänka på om man väljer att byta däck själv.
– Man ska vara noga med att dra fast däcken och att efterdra efter ett par mil. Kolla också att det är rätt tryck i däcket, säger han.

Salt fräter på bilen

När vintern piskar som hårdast är det inte bara nästippen som tar stryk utan även bilen kan förlora viss glans.
– Saltet på vägarna fräter på bilen. Samtidigt gör ju saltet att det är säkrare att köra eftersom saltet smälter snön. Vill man skydda bilen vintertid kan man till exempel göra en lackbehandling en gång om året för att skydda lacken. Det är också bra att hålla koll på glykolhalten så att motorn inte fryser, säger Johan Moberg som efter 26 år i branschen har koll på läget. Trots att sommaren har dröjt sig kvar är det hög tid att börja fundera på de där vinterdäcken nu. Vintern kommer tids nog och säkerhet på vägarna gör stor skillnad.