• Patrik Adolfsson har full fart på när han lossar vinterdäcken för att få på nya. Foto: Julia Kimell
  • Robert Almevik äger och driver Sven Almeviks bil och laddar nu för vårsäsongen. Det är framför allt en säkerhetsaspekt att låta proffsen ta över däckbytet, säger han. Foto: Julia Kimell

Dags att byta till sommardäck

Nu lär vintern vara ett minne blott och sommardäcken ska på. April innebär bråda dagar för Linköpings däckbytare.

– Många tycker det är tryggt och bekvämt att lämna över bilen till en yrkesman när det är dags för däckbyte. Det är såklart inte helt riskfritt att låta bilen vingla på en liten domkraft ute i blåsten hemma på uppfarten, och för många kan det bli ett stort projekt som är skönare att lämna över till andra, säger Robert Almevik på Sven Almeviks bil.

Rätt ska vara rätt

Säkrast är förstås att låta ett proffs sköta skiftet. Annars kan det hända att man drar åt skruvarna för hårt eller för löst, eller har för många eller få navringar på. På en verkstad vet man att hjulen blir rätt åtdragna samtidigt som lufttrycken kontrolleras. I verkstaden ser man också om bromsarna är dåliga eller om lampor eller vindrutetorkare behöver bytas ut. Man kan förstås också passa på att få bilen tvättad när man ändå är igång.

– Vi har tre gubbar som jobbar med det här. För oss är det också ett bra sätt att få kontakt med våra kunder. De kan sitta ner och dricka kaffe och äta bulle medan de väntar.

Dubbfritt mitt i april

Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute, alltså snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen. Efter den 15 april ska sommardäcken vara på, förutsatt att det inte förväntas bli vinterväglag igen.

– Däcken är en viktig säkerhetsdetalj på bilen, och beroende på om man bor i staden eller på landsbygden brukar valet mellan dubbdäck och så kallade odubbade friktionsdäck se lite olika ut. Jag upplever att dubbdäcken har fått en renässans de senaste två åren, konstaterar han.