• Winning Ground Cup för tjejer är här för att stanna. Foto: Tommy Pettersson
  • Glädje hos LFC efter 1-0-målet. Foto: Tommy Pettersson
  • Vilde Lindström var på arenan för att kolla in sin fotbollsförebild, Pernille Harder. Foto: Tommy Petersson
  • Johan Thorén är en av eldsjälarna bakom hela arrangemanget. Foto: Patrik Ekströ
  • Torbjörn Hanzi med son köpte ”Sätt straffen Charlotte”. Foto: Tommy Petterson

Damfotbollen springer framåt

 LFC vann hemmamatchen mot Umeå IK med 2-0 och ungdomsturneringen Winning Ground gjorde säkerligen att det kom drygt 5 000 åskådare till Linköping arena under söndagen. Matchresultatet kan ses som en fin avslutning för fotbollshelgens stora tjejfest.

Det har varit en framgångsrik vecka för damfotbollen. LFC  blev svenska cupmästare, Winning Ground fotbollsfestival blev en succé och med detta sätter Linköping ett märke för andra att följa efter.

Strategin

Linköping har de senaste åren genomfört flera stora evenemang på såväl nationell som internationell nivå. UEFA dam-EM i fotboll, EM i handboll för herrar, fyra deltävlingar av Melodifestivalen och så vidare är exempel på en strategi i vardande.

Stora arrangemang och event är ett sätt profilera Linköping. Linköpings kommun har antagit en eventstrategi, som är en viktig plattform för detta arbete. Näringslivet, föreningslivet och kommunen, bland annat genom Arenabolaget, är självklara samverkansparter.

Fotbollförbundet driver på

När man nu satsar på att bli en av Sveriges tre främsta eventstäder så är fotbollssatningen ett viktigt inslag i det arbetet.

– Festivalen överträffade alla tänkbara förväntningar som vi har haft, säger Johan Thorén från Östergötlands fotbollsförbund och fortsätter.

– Att se alla 50 lag och alla 600 deltagande spela en fantastisk fotboll med en fantastisk stämning.  Det har varit oslagbart, berättar Johan som redan nu funderar på hur man ska slå Winning ground 2014 med 2015 års arrangemang.