• I Stångåstadens centrala bobutik kan det mesta vad gäller boendet redas ut. Här visar företagets Robin Bronow och Nina Kalle upp de tvättmaskiner som kunderna kan välja på. Foto: Dennis Petersson
  • "Även en hyresrätt ska vara personlig", menar Nina Kalle på Stångåstaden. Foto: Dennis Petersson
  • Vid nyproduktion eller inflyttning kan hyresgästerna göra flera tillval, bland annat bänkskivor. Foto: Dennis Petersson

De gör hyresrätten personlig

Stångåstaden blev en föregångare när de startade sin bobutik för nära tio år sedan. Nu, med ett centralt läge, är kundtillströmningen större än någonsin och mängder av hyresgäster utnyttjar möjligheten för att sätta sin prägel på boendet. – En hyresrätt ska också vara personlig, säger butikschef Nina Kalle.

Bara ett stenkast från Lilla Torget i Linköping pryder det kommunala bostadsbolaget Stångåstadens blågula skylt stadsbilden. I lokalen ryms huvudkontoret där hyresavtal, felanmälningar och andra ärenden behandlas, men här har så väl hyresgäster som potentiella kunder även möjlighet att betrakta de tillval som kan göras när det är dags för inflyttning i någon av Stångåstadens bostäder.

– Vår tanke är att man ska ha möjlighet att påverka sitt boende. Samtidigt som man har alla fördelar som en hyresrätt för med sig är det väldigt viktigt att hyresgästerna ska kunna förändra, och göra just deras boende personligt. En hyresrätt ska också vara personlig, berättar butikschef Nina Kalle.

Flytt till centrum

Bostadsbolaget var tidiga med idén när de för närmare tio år sedan öppnade upp dörrarna till bobutiken, då belägen i Tornet-området. För två år sedan gick flyttlasset till centrum och tack vare det, och den massiva nyproduktionen som råder just nu, har verksamheten fått ett uppsving. 

– Vilken handlare som helst skulle nog vara avundsjuk på vår kundtillströmning, det är helt fantastiskt. Med flytten ville vi möta upp våra kunder med en personlig service och här i centrum har vi verkligen lyckats med det, berättar Nina och fortsätter:

– I snitt hyr vi ut 500 nybyggda lägenheter om året fram till 2019, och de hyresgäster som kommer hit i tidigt skede har möjlighet att påverka hur de ska se ut. För att hinna med har vi två kundansvariga som endast har hand om uthyrning av nyproduktion.

Tvättmaskinen

Ett av de mest populära valen är nya köksluckor, men även beställning av tvättmaskiner. Om en hyresgäst vill slippa att boka tvättider i den gemensamma tvättstugan kan Stångåstaden stå för inköp, installation och underhåll, kostnader som sedan läggs på hyran. Utöver detta genomförs ett periodiskt underhåll av tapeter, något hyresgästen kan tacka nej till och därmed få rabatt på hyran.

– Vi har ju utvecklats mycket under en kort tid och försöker alltid bli bättre genom att lyssna på hyresgästerna, men något vi är väldigt glada över är att de som kommer hit är så positiva, avslutar Nina.