• Linköpingsföretaget Lifee AB består bland annat av Niklas Wigertz, Hanna Johansson och Henning Hall som alla brinner för det innovativa armbandet. Foto: Dennis Petersson
  • Lifees Idé är unik och har till syfte att få barn att röra på sig utan någon digital skärm överhuvudtaget. Foto: Dennis Petersson
  • Företaget har naturligtvis sin bas i Mjärdeviområdet. Foto: Dennis Petersson
  • Så här kan armbandet se ut. Inom en snar framtid kommer allmänheten kunna förköpa produkten. Foto: Dennis Petersson

Deras unika armband är lösningen

Ipad-nacke, musarm och ökad benskörhet, det unga och innovativa Linköpingsföretaget Lifee AB har lösningen på de folksjukdomar den nya tekniken dragit med sig. Inom en snar framtid lanserar de sitt unika armband som genom en app och tillhörande spel ska få barn att vilja röra på sig, utan någon digital skärm överhuvudtaget. "Utvecklingen går åt fel håll, och det vill vi försöka lösa med teknik", säger vd:n Hanna Johansson.

När det unika mobilspelet Pokemon Go gjorde entré på marknaden i somras var gensvaret enormt. Barn och ungdomar, till och med vuxna, runt om i hela världen gav sig ut på gatorna för att fånga de fiktiva varelserna och möta varandra i spännande dueller. Samtidigt som den nylanserade idén fick människor att röra på sig i större utsträckning uppkom en debatt om appens faror, framförallt i trafiken. Linköpingsföretaget Lifee AB tar konceptet till en annan nivå, där man är helt oberoende av en dyr smartphone.

– Pokemon Go är ju ett lysande exempel på att man med teknik kan uppmuntra barn att ut och röra på sig. Vi kan lyfta bort den faktorn som skapade problem, alltså skärmen, så att man kan spela och samla poäng med endast ett armband, säger företagets vd Hanna Johansson.

Nära mållinjen

Nu ska inte Linköpingsföretagets idé blandas ihop med sommarens stora sensation på något sätt, utan det är mycket som skiljer sig. Idén som till slut resulterade i Lifee AB käcktes ungefär tre år sedan, då innovationsrådgivaren Tomas Ahlström kontaktade ingenjören Anders Petersson för att skapa en prototyp av hans vision. Under år 2015 tillsattes en grupp som idag utvecklar och för verksamheten vidare, det vill säga vd:n Hanna Johansson, hårdvaru- och mjukvaruutvecklaren Niklas Wigertz, mjukvaruutvecklaren Henning Hall och marknadsansvariga Patrik Jutterström, som alla antingen studerar eller har studerat vid Linköpings Universitet. Nu har de kommit en bra bit på vägen då produkten, inom en snar framtid, når mållinjen för att sedan göras tillgänglig för allmänheten, och den stora skaran.

– De flesta har ju hört varningssignalerna att barnen idag rör på sig för lite, och att många forskare tror att de för första gången kommer att leva ett kortare liv än sina föräldrar. Så det finns tusentals anledningar att skaffa det här armbandet, säger Henning Hall.

– Utvecklingen går åt fel håll och vi vill försöka lösa det problemet med teknik, fyller Hanna Johansson i.

– Att få barn att röra på sig ska liksom ske automatiskt, det går inte tvinga dem, utan när det blir kul kommer det att lösa sig. Vi tror väl att det just nu är för tråkigt att röra på sig, då barnen är vana vid att alla spel har så kallade achivements, och blixtsnabb feedback, som inte finns ute i den riktiga världen. Det vill vi bygga in så att man får samma känsla som när man spelar ett spel på till exempel datorn, tv:n eller mobilen, säger Niklas Wigertz, 

Utmana vänner

Hur fungerar då idén i praktiken? Jo, med hjälp av avancerad teknik kan armbandet känna av hur mycket och på vilket sätt man rör sig. Genom att vara aktiv under dagen når man olika nivåer och samlar på det viset betydande poäng. I varje armband bor dessutom en så kallad "spirit", alltså en ande, som mår bättre och utvecklas i högra takt desto mer man rör på sig. Med hjälp av en app kan man se hur just din ande ser ut, hur många poäng som samlats in och vilka belöningar man har förtjänat. Utöver allt detta kan man även utmana vänner i olika tävlingar som aktiveras när två armband rör vid varandra.

– Datorer är ju fantastiska, man kan göra otroliga saker med dem, men problemet uppstår ju när man bara sitter framför en skärm. Kan man kombinera det med att också röra på sig, då kan vi nå det perfekta tillståndet, säger Henning Hall.

– Vi vill bli störst inom "entertaining wearables for a good cause", som vår fina vision heter. Vi ser väldigt positivt på framtiden, men absolut, hårdvara är en svårare väg att gå, men vi möts redan nu av väldigt positiv feedback, säger Hanna Johansson.

Förbeställning

 Målet är att så fort som möjligt även nå ut till övriga Europa, men även USA, med armbandet som till en början kommer att kosta någonstans mellan 500 till 600 kronor. Just nu är Linköpingsföretaget i full gång med att ta fram den absolut första testserien, därefter ska en crowdfundingkampanj genomföras på internetplattformen Kickstarter där den stora massan, väldigt snart, kommer att kunna förbeställa den innovativa och nytänkande produkten.

 – Aktivitetsarmband finns ju i andra former också, men vi är unika i och med vår positionering och att vi inte fokuserar på kalorier och steg, utan har barn mellan sex till tio år som vår primära målgrupp. Det här konceptet är en möjlig framtid, avslutar de tre innovatörerna.