• Med inspiration från USA och England har satsningen, som startade i Västerås, blivit en succé. Foto: Matilda Hammar
  • Det svenska trampolinkonceptet Yoump växer i en rask takt. I mitten av mars öppnar de upp anläggning nummer två, placerad i Linköping och Tornby. Foto: Matilda Hammar
  • Företagets marknadschef Emmy Häggkvist, ursprungligen från Mjölby, är glad över att kunna inta Östergötland och Linköping. Foto: Privat

Det svenska trampolinkonceptet Yoump expanderar succéartat

Öppnar ny anläggning i Linköping

Volter, gymnastik, parkour och dodgeball. I mars etablerar sig Yoump i Linköping när de öppnar sin blott andra trampolinpark i Sverige, men fler är på gång. Företaget har vuxit lavinartat sedan starten för mindre än ett år sedan och genomför nu en storsatsning när de utvecklar den nya generationens sport- och nöjesarenor. – Vi vill bli ledande i Skandinavien, säger marknadschefen Emmy Häggkvist.

Med inspiration från USA och England öppnades Yoump, Sveriges första trampolinpark, i mitten av maj förra året. Grundarna, och en rad investerare, var fast beslutna på att anläggningen i Västerås bara var början, en expandering skulle genomföras. Nu, mindre än ett år senare, förbereder de sig för att inta Linköping och Tornby. I mitten av mars slår de upp sina portar.

– Vi har medvetet valt att satsa på regionstäderna. Linköping har ett bra upptagningsområde och har stora affärsmöjligheter. När vi hittade den här lokalen tyckte vi att den passade oss perfekt, vår verksamhet är ju lite speciell, så vi behöver minst 2 500 kvadratmeter för att kunna maximera säkerheten och få ett bra flow i lokalen, berättar marknadschefen Emmy Häggkvist.

Nå ut till besökarna

Satsningen är stor, och efter den östgötska residensstaden väntar Örebro, Borlänge, Helsingborg och Sälen. Sedan starten i maj har besökare från hela landet rest till Västerås och nu hoppas företaget kunna nå ut till ännu fler, och göra det enklare för intresserade att ta del av de adrenalinfyllda aktiviteter som ryms i en Yoump-arena.

– Målet har alltid varit att bli ledande i Skandinavien, och grundarna kände att det saknades någonting i Sverige där vi kunde aktivera ungdomar och familjer på ett annat sätt än lekland, så då väcktes den här idén, säger Häggkvist och fortsätter:

– Just studsmattor är ju väldigt stort i Sverige, nästan varenda unge har ju en i trädgården, så vi svenskar känner till dem väl och de har varit populära i flera år. Vi var faktiskt lite chockade över att ingen annan hade öppnat upp en kommersiell anläggning innan oss.

Cafékoncept

Utbudet kommer att vara stort i den nya Linköpingsarenan där alla i familjen, förutom de allra minsta, kan delta. Trampolin- och parkourutbildningar kommer att hållas, och dessutom kommer det finnas möjlighet att arrangera barnkalas, kickoffer och företagsevent.

– Det bästa med den här typen av aktivitet är att man får otroligt bra träning utan att man egentligen tänker på det, man skulle kunna kalla det den nya generationens sport- och nöjesarena, säger Häggkvist och avslutar:

– Vi ser fram emot att öppna upp anläggningen i Linköping som även kommer att vara den första parken som innefattar vårt utvecklade café- och merchandisekoncept. Det ska bli jättekul.