• Camilla Brandstedt, Helena Järnåsen och Karolina Starkenberg på Tannefors vårdcentral tipsar om att gå i trappor för att förmildra eller förebygga diabetes. Foto: Julia Kimell
  • Det farliga fettet runt buken är en riskfaktor för utvecklande av diabetes. Så håll dig i form! Foto: Julia Kimell
  • Med en stegräknare håller du koll på om du rör dig tillräckligt. Minsta lilla motion har stor inverkan. Foto: Julia Kimell
  • Karolina Starkenberg, Helena Järnåsen och Camilla Brandstedt på Tannefors vårdcentral är ute på en bensträckare - viktigt för att förebygga. Foto: Julia Kimell

Diabetes typ två kan motas i grind

Diabetes är en ökande folksjukdom som inte syns utåt. På Tannefors vårdcentral jobbar diabetesteamet bestående av läkare, fotterapeut, dietist och diabetesköterskor för att förebygga och underlätta. – Många är fokuserade på socker, men det handlar förstås om hela livsstilen, säger sjuksköterskorna Camilla Brandstedt, Karolina Starkenberg och dietist Helena Järnåsen.

Diabetes av typ två ökar framför allt i urbaniserade områden både i utvecklingsländer och låginkomstländer och anses starkt kopplat till förändring av livsstil, kost och aktivitet. I Sverige finns ungefär 380 000 personer med diabetes typ två.

Diabetiker är känsliga för socker, som många glömmer att också finns i grovt bröd och mycket annat. Bara för att kakan är sockerfri är den inte tom på kolhydrater – tänk på allt mjöl som finns i. Det är viktigt att som person i riskzonen minska kolhydratintaget och se över livsstilen med kost, motion och rökstopp. Den som upptäcker sjukdomen tidigt kan mota Olle i grind och skjuta upp förloppen med tablettbehandling och/eller insulinbehandling.

– Kolhydraterna måste minskas, men att inleda en extrem diet med lchf är inte nödvändigt. Vissa tröttnar nog på ägg och bacon till frukost varje dag.

– Många frågar oss vad de ska äta och vad de inte ska, men det är inget som är förbjudet. Det är mängden som avgör om det blir bra eller inte.

Risk för komplikationer

Många är drabbade av diabetes typ två utan att veta om det – förrän de får problem i kärl och hjärta. Risken att få hjärt- och kärlsjukdomar är överhängande stor för diabetiker och prediabetiker. Eftersom våra tunnaste blodkärl finns i ögon och njurar kan dessa organ över tid ta skada för den som inte har ett välreglerat blodsocker. Andra problem är trötthet, ökad törst, urinvägsinfektion och svamp.

– Vårt mål är att förebygga och minska riskerna. Det som annars händer är att det blir inlagringar i kärlväggen, som blir stel och förhindrar transport av näring.

Sitt inte stilla

80 procent av de som drabbas av diabetes typ två är överviktiga. Med motion blir cellen mer mottaglig för insulinet som behövs för att näringen ska kunna tillgodogöras.

– Ut och rör på dig. Effekten ligger kvar även efteråt, och regelbunden motion är viktigare än intensiteten.

Vid rökning och fetma bildas annars en mur runt cellen som gör oss resistenta mot insulin. Fetma i sig är inte något problem. Sumobrottarna får problem först när de slutar idrotta.

Symptomfritt?

Den som har diabetes i släkten och dessutom röker och är överviktig gör gott i att kolla upp sig. Ju tidigare diabetesen upptäcks desto bättre. Då minskar risken för följdsjuksomar såsom synnedsättning, känselbortfall, njurskador eller stroke och hjärtinfarkt.

– Många av våra patienter har hört skräckexemplet med blindhet och amputerade ben. Det är viktigt att jobba förebyggande. Många upptäcker sin diabetes när de kollat upp sig i ett annat ärende.

Diabetes är en kronisk sjukdom. De som klarar sig med en livsstilsbehandling kan behöva tabletter eller insulinsprutor i ett senare skede.

– Det gäller att skjuta fram varje behandling och ligga bra till i sitt blodsocker. Glömmer man bort att ta tabletter blir blodsockret för högt.

 

FAKTA

Tips för att undvika att drabbas och för att underlätta om du redan har sjukdomen:

1. Rör dig! Dammsug, hoppa av bussen tidigare, gå i trappan.

2. Ät ordentligt! Ha grönsaker till maten hellre än pasta, ta en hel frukt i stället för kräm som innehåller massvis av socker även om den är osötad.

3. Rökstopp! Cellerna samarbetar inte och blir resistenta av rökning. Kärlen skadas direkt.