• Malin Ekvall, Solveig Lind och Maria Krokstad på Fotvårdskliniken Duvan tar hand om de egna fötterna men främst andras. Foto: Julia Kimell
  • Det är viktigt att stretcha ut senan som går från hälen och till främre delen av foten. Foto: Julia Kimell
  • Vid nageltrång kan en spange lyfta naglarna. Vårdcentralerna brukar hänvisa hit patienter. Foto: Julia Kimell
  • Foten är komplex och har hela 26 ben! Foto: Rama Gerges

Dina fötter förtjänar mer uppmärksamhet

Fötterna bär upp hela kroppen men glöms ofta bort – helt oförtjänt! En fotvårdsklinik jobbar mest med fotproblem som nageltrång, svamp, förhårdnader, spruckna hälar och liktornar. Det är ingen skönhetssalong direkt. – Smärta av olika slag helt enkelt, som oftast beror på fel fotställning. Det blir mycket skoprat och egenvård. Det är oftare ett sko- än ett fotproblem.

På Fotvårdskliniken Duvan jobbar fotterapeuterna Maria Krokstad, Solveig Lind, Malin Ekvall och Margaretha Witterdal, den senare vilken just under vårt besök inte var på plats. Hit kommer äldre och unga, män och kvinnor. Ofta lite sent, många tror att problemet ska gå över av sig själv.

– Det finns sådana som har haft ont i två år, men nu vill de ha tid inom en vecka.

Välj rätt storlek

Den med nedsatt känsel känner inte alltid att skon är för trång, och kan då få ännu större fotproblem. Många tar av gammal vana den storlek på sko som de alltid har haft.

– Vi provar ofta känseln i fötterna. Det är förvånansvärt många som har nedsatt känsel i fötterna. Många tycker det är tryggt och stadigt om skon sitter åt, men det ökar risken för förhårdnader, liktornar eller sår.

Converse ett otyg

Det är inte bara för små och skavande skor som ställer till det. Även mjuka platta skor utan tillstymmelse till klack är riktigt dåliga för fötterna om de används för ofta, vilket brukar vara fallet med de populära converseskorna som var och varannan tonåring eller ung vuxen använder. Språkrådet utsåg ordet conversesjuka till ett nyord 2012.

– De går med dem året runt, och det blir fuktigt, kladdigt och mjukt. Många ungdomar får nageltrång på grund av det. Om man nödvändigtvis måste använda dem så rekommenderar vi inlägg i skon. Vårda skon och låt sulan luftas! Skifta skor oftare. Allra helst: byt skor, är det enade rådet fotterapeuterna ger.

Klack eller inlägg

På deras fotvårdsklinik kan man läsa av foten i ett podoskop – en låda som läser av foten och presenterar dess data. De gör ortopediska inlägg anpassade efter foten.

Det allra bästa för foten är annars jogging- eller walkingsko. De finns förstås i neutrala färger också och inte bara i neon som är så populärt nu för tiden. Fotterapeuterna ger ett enkelt knep som vägleder dig till en bra sko:

– ”Litet hål, låg klack!” Ju mindre öppning, desto bättre för hälen. Du behöver inte spänna foten för att hålla kvar skon, och det glappar inte. Tjock sula och snörning är det bästa, då fixeras foten i skon. En klack som är 2-5 centimeter hög ger en bra vinkel i foten.

Inneskor hemma

Så länge man har känseln i behåll är det väldigt bra för fötterna att gå barfota utomhus där terrängen är lite kuperad. Den som saknar känsel riskerar att trampa på vassa föremål utan att känna det.

Inomhus där det är helt platt och hårda golv kan man gärna ha inneskor.

– Speciellt om man är gravid eller överviktig kan man få hälproblen. Stödstrumpor är bra att ha. Överlag behöver vi tänka lite mer på fötter och ben. Även på gymmets gåband är stötdämpning viktigt.

Mota Olle i grind

En förebyggande åtgärd för fortsatt fothälsa är egenvård. Gör tåhävningar när du står och väntar på bussen. Knip, sträck, vicka och snurra. Plocka upp något med tårna från golvet när du är barfota: det går att träna upp dem med vardaglig gymnastik. Fila försiktigt och smörj fötterna, med fokus på de ofta uttorkade hälarna.

– Skorna har blivit bättre på sistone, även finskor. Det är inte bara de ortopediska skorna som duger. Skinnskor som andas är alltid bra. Kom bara ihåg att ha bra strumpor. De får inte klämma åt runt vaderna, tipsar de avlutningsvis.