• Sofia Egebäck som Eldfågeln och en liten skymt av Hampus Westin. Foto: Carolina Thedéen
  • Positiv stämning under gennomdraget. Foto: Carolina Thedéen

Eldfågeln dansar igen

Linköpings Balettförening har sedan flera år tillbaka samarbetat med Östgöta Blåssymfoniker. Redan 2011 sattes Nötknäpparen upp och nu sätter man tillsammans med Östgöta Blåssymfoniker upp Eldfågeln, en av Stravinskys mest kända balettekompostioner. Vi besökte ett av de första kostymrepen inför premiären i slutet av mars.

Sofia Egebäck dansar över golvet i tåspetsskor som Eldfågeln; i det starka strålkastarljuset är koncentrationen total. Stämningen i Dansen Hus är varm och uppslupen - det finns inga spår av premiärnerver i luften alls. Repetionerna har pågått sedan nyår, och med drygt två veckor kvar till premiär är det mycket som behöver finslipas.

Samlad trupp

– Idag är det första gången hela ensemblen gör ett genomdrag, säger Marlene Jacobsson, koreograf samt artistiskt ansvarig, rektor och danslärare för Östgöta balett och dans. Fram tills nu har huvudrollerna repeterat koreografin för sig, tjejerna för sig och killarna för sig. Det är först nu som vi börjar koppla hela föreställningen så att alla dansare förstår vad den handlar om. För tillfället består ensemblen av 28 dansare, varav 19 dansare är från Linköpings Balettensemble. Huvudrollerna spelas av Sofia Egebäck, Matilda Larsson och Hampus Westin.

– Hampus har kommit ner från Stockholm för att dansa med oss. Vi har även plockat in några gymnaster och några killar som dansar hos oss som inte är i ensemblen. Det är en härlig blandning, ler Marlene.

Nära samarbete

Samarbetet med Östgöta Blåssymfonikerna sträcker sig flera år tillbaka, och tycks vara ett lyckat koncept.

– De har varit helt underbara. De är generösa och hjälpsamma, deras dirigent lyssnar på dansarna och hjälper oss att få rätt musik, säger Marlene.

Hur skulle du beskriva Eldfågeln och vad får man se om man går på föreställningen?

– För det första är det en berättelse, inte i stil med Törnrosa eller något sådant. Det är en väldigt känslostark musik och handlar om en fågel som föreställer the golden Phoenix. Föreställningen utspelar sig under en kväll. Föreställngen handlar om den onde och den gode och är lite filosofisk.

Mänsklig tråd

– Jag tror att man kan följa och förstå den, säger hon. Det finns väldigt mycket i dansvärlden som man inte förstår vad det handlar om, men den här föreställningen följer en mänsklig tråd, man kan känner och förstår även utan ord. Det har varit en helt otrolig upplevelse att koreografera till den här musiken, den är jättestark.

På vilket sätt?

– Den här musiken är skriven till en handling och man hittar alla möjliga saker i musiken medans man koreograferar. Både kraften och känslan av det som händer förstärks av musiken. Den är svår, invecklad och väldigt utmanande, men den är också tacksam.

Hur känns det inför premiären?

– Vi är nog alla lite nervösa, inte över det faktum att vi inte kommer klara det, men man är alltid nervös inför det osäkra. Det blir något helt annat när vi får dansa till livemusik, det är helt underbart, avslutar Marlene. Eldfågeln har premiär torsdagen den 30 mars och spelas för skolbarn 13:30 i Crusellhallen med en 40 minuters föreställning.