• En tolkning av Ellen Keys alldeles eget hem vid Vätterns strand. Foto: Fanny Miles
  • Lasse Frisk valde att problematisera ikoniseringen av Ellen Key. Vem hade hon varit idag? Foto: Fanny Miles
  • Olika avbilder av Ellen Key på Lasse Frisks porslin. Foto: Fanny Miles
  • Gustav Udds fotografier fångar skönhet och kärlek. Foto: Fanny Miles

Ellen Key bryter mönster

I torsdags öppnade Hemslöjden sin nya utställning ”Bryta mönster”. Utställningen är en del av satsningen Skönhet för alla 2014 och i strålkastarljuset står författaren och kvinnosakskämpen Ellen Key.

33 konsthantverkare har bjudits in att tolka Ellen Key med utgångspunkt i hennes syn på skönhet.

– Vi har tagit fasta på Ellen Keys ideologier. Det är aktuella frågor även idag som berör samhällsutvecklingen. Ellen Key hade stort inflytande under sin samtid. Hon var lika stor som Strindberg, om inte större, säger Bo Olls, Regionförbundet Östsam.

Hemslöjden bryter sitt mönster

En av ambitionerna med utställningen från Hemslöjdens sida är att själva tillåta sig att flytta fram disciplinerna inom konst.

– Ellen Keys tankar om ärlighet i material ville vi ta fasta på. Hon hade många strängar på sin lyra, bland annat så var hon kvinnosakskämpe men också en person som ville lyfta hemmets skönhet. Genom att fånga olika konstformer i den här utställningen kan olika tolkningar ges. Samtidigt är det ett sätt att utveckla Hemslöjdens egen verksamhet. Vi är i vår samtid, säger Ann-sofie Svansbo, utställningsansvarig på Hemslöjden.

Keys strand

Konstnären Caroline Blixt har formgett ett litet strandhus, i dockskåpsformat. Det är inte nödvändigtvis en replika av Ellen Keys strand vid Omberg, utan mer en känsla av det uttryck hennes hem ger.

Ellen finns med

Hedda Jansson, fotograf och föreståndare för Ellen Keys strand, kan se Ellens tankar i många av verken som är med i utställningen.

– Hon hade en förmåga att formulera tidlösa tankegångar och hon ställde alltid frågan varför. För henne var skönhet personligt. Ett hem, som var viktigt för Ellen, får se ut hur som helst, så länge det finns något personligt över det, säger Hedda Jansson.

Oroad över samtiden

De flesta av utställningens konstverk fångar ögat. Här finns textil och fotografier, trä och keramik. Lasse Frisk valde att ta ytterligare ett kliv och har med hjälp av ett foto av Ellen Key avbildat henne i olika former på porslinskoppar.

– Ellen Key är i princip helgonförklarad. Jag bestämde mig för att vara med i utställningen för att jag ville problematisera henne. Som 60-talist har jag blivit lärd att alltid ifrågasätta ikoner, säger Lasse Frisk. Han tror att Keys drömmar och ambitioner har uppnåtts idag men att hon troligtvis hade tyckt att samhället tagit ett stort kliv och nu står alldeles för nära kanten.

– Hon hade nog förfasats över vår överkonsumtion och tyckt att vi på sätt och vis har gått för långt, säger han.

Cirkulära mönster

Utställningen börjar på Hemslöjdens innergård och fortsätter upp på övervåningen. Uppför trappan möts man av tre svartvita fotografier. De fängslar med sitt motiv. Svävande dansare i ett rum av textil. Det är Gustav Udd som är fotografen bakom.

– När jag läste på om Ellen Key tog jag notis om hennes syn om lika rättigheter för fattiga och rika samt att det fanns ett recycling tänk hos henne. Jag fastnade för trasmattor som är en sådan där grej som funnits i allas hem, oavsett klass. Det är något man skapar utifrån det man har. Jag har också tolkat det cirkulära mönstret som innehåller så mycket skönhet för mig. Mina foton här fångar skönhet ur en hbtq-aspekt där tre par möts på mitten i en cirkulär rörelse, i ett rum som är klätt i trasmattor. Skönhet är all typ av kärlek, säger Gustav Udd. Ellen Keys syn på kärlek och skönhet lever vidare och har kanske aldrig varit så viktiga som idag. Utställningen på Hemslöjden fortlöper fram till den 20 september.