• EM har etablerat sig i Tornby. Foto: Tommy Pettersson
  • Det var mycket med folk vid invigningen i Linköping. Foto: Tommy Pettersson

EM etablerar sig i Tornby

I Sveriges femte största handelsområde

I mitten av mars var det premiär för EM på Tornby då man öppnade dörrarna för en ny butik på Bonnorpsgatan.

Etableringen av Home butiken i Linköping och det läget man valt visar att diskussionerna om att det ena området eller stället är mer eller mindre svårt att  lyckas med är akademiska diskussioner.

24 månaders tillväxt

Tornby handelsområde står idag starkt på egna ben och behöver inte tävla med andra områden i en stad som hela tiden växer. Tornbyområdet är Sveriges femte största handelsområde med en omsättning på drygt 4, 5 miljarder kronor.

Därför är det inte svårt att förstå varför Em home öppnar ny butik i området.

Em home är en av Sveriges ledande aktörer inom möbler och inredning till hemmet. 2013 köpte handlarna loss möbelkedjan EM. Sedan dess har kedjan haft 24 månader av tillväxt. Nu öppnas fyra nya varuhus i attraktiva lägen.

Fram till 2013 var handlarna franchisetagare i en centralstyrd organisation med stor administrativ över-byggnad. Kedjan förlorade marknadsandelar och den tidigare ägaren ville dra sig ur.

– Vi var en grupp handlare som såg potentialen i varumärket med en liten och snabbfotad central organisation, säger Michael Sturehed, vd för det gemensamma bolaget EM home interior Sverige.

Ny modell

Den nya affärsmodellen med handlarägda butiker med stort inflytande över sortiment och affärsmodell är framgångsrik. Kvar är ett 40-tal butiker med erfarna handlare i strategiska lägen.

Under 2016 öppnas fyra nya EM-butiker i Linköping (Tornby), Göteborg (Sisjön), Stockholm (Kungens Kurva) samt i Eskilstuna.

– Vi förhandlar om ytterligare etableringar. Em home har en tydlig strategi att satsa på kvalitet och har inlett strategiska samarbeten med kända varumärken. Vidare görs en storsatsning på e-handel integrerad med butikerna. Konsumenterna efterfrågar i allt högre grad butikens möjlighet att se och prova innan köp,samtidigt som man vill ha e-handelns bekvämlighet, berättar Michael Sturehed vidare

– Nya Em home växer genom att kunniga medarbetare uppfyller konsumenternas förväntningar, menar Michael Sturehed.