• Här har vi museets trio bakom utställningen, textförfattaren Ragnvi Andersson, projektledaren Gunnel Mörkfors och Hannah Carlshamre från konserveringsateljén. Foto: Dennis Petersson
  • Gunnel Larsson, lärare på Textilhögskolan i Borås, står bakom utställningsplaggen som skapats utifrån konstnären Siri Derkerts modeskisser. Foto: Dennis Petersson
  • Konstvetaren Maria Carlgren har gjort doktorsavhandlingen "Birgittaskolorna", som är uppbyggd på modeskaparna Emy Frick och Elisabeth Glantzbergs resa tillsammans. Foto: Dennis Petersson
  • För att illustrera kvinnornas kamp för rösträtt har klänningarna ställts ut likt ett demonstrationståg, med en bild på Storgatan i Linköping från 1920-talet i bakgrunden. Foto: Dennis Petersson
  • Merparten av utställningen utgörs av Emy Fricks testamenterade samling. Foto: Dennis Petersson

Emy Ficks ovärderliga modesamling

"Kan vara sista gången den visas"

Två kvinnor, två sömnadsskolor och två grundvärderingar. I Östergötlands museums nya utställning "Pärlor, paljetter och politik - ett dynamiskt 1920-tal" får vi följa modeskaparna Emy Fick och Elisabeth Glantzbergs resa, från partners till konkurrenter, medan en ovärderliga textilskatt görs tillgänglig för allmänheten. – Vi vill visa den medan vi kan, förklarar projektledaren Gunnel Mörkfors.

När vår tidning kliver in i Westmanhallen på Östergötlands museum är det som att klockan backar ett 100-tal år. Klänningar, kostymer och uniformer varvas med anrika bilar, möbler och inredningsdetaljer. Den nya, stora, utställningen är en hyllning till det dynamiska 1920-talet, men framförallt modeskaparna och Stockholmskvinnorna Emy Fick och Elisabeth Glantzberg. Den förstnämnda avslutade sitt liv som boende i Strålsnäs, och testamenterade därför sin stora samling till länsmuseet.

– Vi har visat upp några enstaka plagg till och från, men aldrig på det här sättet. Med utställningen vill vi belysa 20-talet, och att tiderna liksom går igen, och vi vill visa upp den här samlingen medan vi kan. Den är unik, och väldigt skör, så det är möjligt att det är sista gången den visas för allmänheten, berättar projektledaren Gunnel Mörkfors.

Gemensam resa

För att visa upp årtiondet och mellankrigstidens samhälle, med bland annat kvinnornas kamp för rösträtt, har utställningsskaparna valt att följa de båda modeskaparnas resa tillsammans. År 1910 startade Emy och Elisabeth sömnadsateljén Birgittaskolan (som inte har någon direkt koppling till Linköpingsskolan med samma namn). Här utbildades flickor i klädsömnad, konstvävnad och broderi, medan kläderna såldes till allmänheten, men här tillverkades inte bara fantastiska plagg, utan modebranschen var också ett forum för politik, något som till sist fick grundarna att gå skilda vägar och starta varsin skola.

– Från 1914 levde de parallellt med varandra och var osams hela livet. Anledningen tror jag är att de hade skilda värderingar och inriktningar på femininitet helt enkelt. Emy hade de traditionella värdena samtidigt som Elisabeth var mer progressiv, berättar konstvetaren Maria Carlgren, som genomförde sin doktorsavhandling kring ämnet.

Modeskisser

Carlgrens avhandling inspirerade i sin tur läraren Gunnel Larsson till att, utifrån den legendariska konstnären Siri Derkerts modeskisser, skapa verkliga plagg under början av 2000-talet. Derkert hade tydliga kopplingar till Elisabeth Glantzberg, vilket gjorde att dessa skapelser hade en given plats i den nyinvigda utställningen.

– Jag tyckte att skisserna var otroligt spännande och jag fastnade verkligen för dem. Inte kunde jag tro att mitt arbete skulle bli så här stort, avslutar Larsson, som tillsammans med Maria Carlgren kommer att hålla föreläsningar på museet under de kommande veckorna.