En köpdag som engagerar

1 785 kronor, så mycket planerar svensken att spendera under den stundande köpdagen Black Friday. Det är den mobila shoppingplattformen Bonial som står bakom undersökningen där 50 procent av de tillfrågade svarade att de tänker låta pengarna flöda under handelns stora dag den 25 november.

Den amerikanska shoppingdagen Black Friday gjorde debut i Sverige år 2010, och har verkligen kommit för att stanna. År efter år har rekordsiffror presenterats och fenomenet har blivit allt större. Enligt en färsk undersökning från företaget Bonial kommer svensken i genomsnitt att spendera så mycket som 1 785 kronor, och dessutom har intresset ökat med 25 procent i jämfört med föregående år.

En fingervisning

Traditionellt sett är det elektroniken som har dominerat varukorgarna, men enligt undersökningen, där 70 procent av deltagarna var kvinnor, är kläder och skor mer intressant. Andra produktkategorier som lockar köparna under den svarta fredagen är bland annat "möbler och inredning", "leksaker" och "hem och hushåll".

Det är, och har alltid varit, näthandeln som tagit störst plats, men 72 procent av de svarande handlar hellre i en butik än på internet. Undersökningen kanske inte ger en 100-procentig bild befolkningen, med sina 365 deltagare, men det är iallafall en fingervisning på hur intresset för det stora shoppingfenomenet ser ut i dagsläget. Om man ska göra de stora fynden gäller det att vara beredd när handlarna slår upp sina portar.