En pigg tonåring mognar

År 1994 startades Stan vid Stångån - en gratistidning som delades ut på söndagar en gång i månaden. Tidningen var föregångare till Linköpings-Posten och den köptes upp av Swepress år 1997. Mellan 1999 till 2000 ändrades namnet till Linköpings-Posten efter diverse strul med Patent- och registreringsverket.

Stan vid Stångån hade redan från början stora och högtflygande ambitioner. Man ville vara en gratistidning som blandade samhällsinformation med lättsam underhållning. I premiärnumret i september 1994 bevakade man valet naturligtvis men man speglade även evenemang och nyheter, både kommande såväl som förflutna.

Modern gratistidning

När Bengt Ingemarsson från Swepress köpte Stan vid Stångån av Henrik Friman var upplagan 62 200 och den moderna gratistidningen började redan då springa fram ur den mer traditionella annonstidningsfloran som härskade på den tiden.

Linköpings-Posten är i dag en kaxig tonåring som sticker ut på Linköpings mediahimmel i en stenhård lokal och regional konkurrens.

När tidningen nu väljer att fira ett femtonsjubileum i Trädgårdsföreningen den sjätte september är det för att uppmärksamma namnbytet i september 1999 men också för att komma ihåg att det var vid den tiden som mycket av det som Linköpings-Posten innehåller i dag påbörjades redan för femton år sedan.

I dag har tidningen en upplaga på 79 900 exemplar den skriver vi om allt det en modern gratistidning måste skriva om. En gratistidning lever på annonser men finns det inte redaktionella texter med en lokal vinkel, breda personliga reportage och ett samhällsengagemang är tidningen stendöd.

Fördjupning och lokalt

Linköpings-Posten har i modern tid publicerat några riktigt populära bilagor och vinjetter. Redan på 1990-talet fanns föregångarna i Stan vid Stångån: Lokala affärer, Hus och hem, bilagor om en specifik stadsdel och personporträtt. Nu har dessa pionjärer fått efterföljare som exempelvis LP bostad, LP shopping och Östergötlands Näringsliv. En tidning får inte drunkna i bilagor eller i editioner men det går inte att komma ifrån att exempelvis LP shopping, stadsdelsbilagan Blickpunkt och vinjetterade bostadsreportage är väldigt poulära hos folk i Linköping. Det är nog bara LP:s korsord som kan komma förbi i populäritet.

De femton närmsta åren

Papperstidningar och i synnerhet prenumererade sådana har varit dödförklarade i över 30 år men på något vis finns det en uppsjö av tidningar kvar i Sverige.

Helt klart är det att Swepress Östergötland har utvecklats hela tiden med en prenumerad tidning, Linköpings Tidning/Kinda Posten, och två gratistidningar: Linköpings-Posten och systertidningen Norrköpings-Magazinet, som startade 2012 med samma höga ambitonsnivå som LP.

Vad som händer med Linköpings-Posten de närmaste tio till femton åren är höjt i dunkel men det är troligt att det finns kvar en kombination av papperstidning och diverse nätprodukter om läsaren får bestämma.