• Josef Dang, Violina Eishow och Vinh Huynh jobbar på Dang Sushi
  • Gästerna kan äta vid baren och kolla på när kockarna gör sushi. Foto: Emma Taube Sjöstedt

En sushirestaurang som satsar på tekniken

Den första september slog Dang Sushi upp dörrarna. Restaurangen samarbetar med appen Kulipa, vilket gör att kunderna slipper vänta på maten och stå i kö.

Nu jobbar två heltidsanställda på Dang Sushi, och en halvtidsanställd. Personalen har drivit Berga Sushi i sex år, där fokuserar de på avhämtning då det finns mycket parkeringsplatser. Dang Sushi ligger i stan och därför är målgruppen främst personer som vill äta i restaurangen, men det finns även avhämtning.

–Sushi och japanska produkter börjar bli mer och mer populärt i Linköping. Vi siktar både på lunch- och middagsservering, och vi har även fullständiga rättigheter, säger Josef Dang.

Harmonisk miljö

–Restaurangen har en harmonisk och lugn miljö, så att man kan koppla av både på dagen och kvällen. Vi är medvetna om att många är stressade under lunchen, men vi har bordsservering även då.

Dang Sushi försöker också minska stressen på andra sätt. De samarbetar med appen Kulipa, som gör att kunderna kan förbeställa sushi och, om de vill, betala i förväg. Så när de kommer till restaurangen behöver de inte stå i kö. Det går även att använda Seqr-appen på Dang Sushi, vilket gör att kunderna kan betala med mobilen.

–Det är lite jobbigt att hantera olika betalningssätt, men vi måste våga ta det steget. I restaurangbranschen är det inte många som satsar på det och vi tycker att det är roligt att erbjuda nya, häftiga betalningssätt, anser Josef Dang.