• Boije Ovebrink och hans gröna hybridmaskin. Foto: Patrik Ekström
  • Det var inte bara lastbilar på mantorp utan också fyrhjulingar fick plats. Patrik Ekström
  • Mean green visar upp sig från sin bästa sida. Foto: Patrik Ekström
  • Färgglatt ska det vara. Foto: Patrik Ekström

Färgglada lastbilar på Mantorp Park

Årets tyngsta lastbilsevent ägde rum på Mantorp Park den gångna helgen 23-24 augusti. En av höjdpunkterna var när lastbilslegenden Boije Ovebrink showade med sin hybridlastbil ”Mean Green”.

Festivalen vill förena nytta med nöje vilket innebär att det är både en tävling så väl som en mässa där branschens aktörer får tillfälle att visa upp sig. Det mesta handlade dock om Nordic Trophy där drygt 250 lastbilar ställdes ut och tävlade mot varandra. Om vem som hade finast bil. Vad kanske inte många vet är att dessa konstverk är satta i yrkestrafik när det inte tävlar och rullar drygt 20 000 mil på vägarna runt om i Europa varje år. Deltagarna kom från åtta länder förutom värdlandet då och det är Finland, Danmark, Norge, Polen, Tyskland, Holland, Tjeckien och Österrike. Men uppvisningen av världens snabbaste hybridlastbil ”Mean Green” var kanske det man i efterhand minns bäst. Boije Ovebrink är mannen bakom den gröna maskinen.

Pigga hybridhästar

– Den här lastbilen har 1 900 hästkrafter i dieselmotorn och 200 hästkrafter i hybriddelen. Bilen kanske inte gör 200 kilometer i timmen men gott och väl i 100 kilometer i timmen och mer därtill, menar Boije Ovebrink som just var hemkommen från Tyskland där han kört på klassiska Nürnberg Ring inför 230 000 åskådare. Veckan innan var det Formula 1 lopp och då var det 180 000 i publiken. Det, om något, bekräftar hur stort det här är utomlands.

Stor, stark och grön

”Mean Green” är, tvärt emot de bilar som tävlar i Nordic Trophy, gjorde enbart för uppvisning och för att tävla med. Det ger säkert mycket tillbaka till Volvo om man kan visa på att en hybridlastbil är lika stor, stark och tuff som en som man köra på enbart diesel.