För sjätte gången bäst i hyresgästtest

Så var det dags igen. För sjätte året i rad vann det kommunala bostadsbolaget Stångåstaden hyresgästernas pris: Kundkristallen. Vid Benchmark Event 2015 fick Stångåstadens ditresta ta emot inte bara ett pris, utan två utmärkelser av Jon Svensson som är vd för Aktivbo.

När hyresgästerna får rösta

Aktivbo är företaget som för tionde året delade ut fastighetsbranschens prestigefyllda
pris, ”Kundkristallen” på Berns Salonger i torsdags kväll.

Kundkristallen är priset där privata och kommunala fastighetsbolag tävlar mot varandra i
service och kvalitet.

Vinnare blir de företag som av sina hyresgäster utsetts till Sveriges bästa hyresvärdar.

Årets Benchmark Event i Stockholm gästades av över 150 deltagare och förutom prisutdelningen
innehöll dagen seminarier där Aranäs Fastigheter, Hyresbostäder i Norrköping
och Einar Mattsson var några av talarna. Stångåstaden var naturligtvis där för
att ta emot pris igen.

Ingen blev förvånad

Det var väl ingen som förvånades när vd Fredrik Törnqvist och förvaltningschef Ulf
Gustafsson samt områdesansvariga knatade upp på scen två gånger om.

– Vi satsar mycket på att ge våra hyresgäster en bra och professionell service. Det känns
jättebra att bli belönade för ett fokuserat arbete där vi hela tiden försöker
se nya möjligheter. I och med att vi inom kort öppnar en ny Bobutik i city
hoppas vi kunna bli ännu bättre på service och tillgänglighet, säger Fredrik
Törnqvist, vd Stångåstaden och får understöd av förvaltningschef Ulf
Gustafsson.

– Vi är väldigt stolta över att vinna Kundkristallen igen särskilt som det är hyresgästernas
bedömning som ligger bakom utmärkelsen, säger en glad Ulf Gustafsson, nyss
hemkommen från Stockholm.

– Vi har jobbat systematiskt med att följa upp enkäter från våra hyresgäster och sedan åtgärdat
hela tiden.

Plattform för erfarenhetsbyten

Eventet innehöll även ett internationellt inslag. AktivBos kundföretag Wiener Wohnen, Europas
största kommunala bostadsbolag, delade med sig av sina erfarenheter från att
förvalta de över 220 000 lägenheter bolaget ansvarar för.

Kundkristallvinnarna tillkännagavs under Benchmark Event på Berns Salonger, torsdagen den 5 februari
2015. Nomineringar och vinnare utsågs bland de stora och medelstora företag som
under 2014 genomfört kundundersökningar tillsammans med Aktivbo. Priserna delas
ut till de företag som gjort största förbättringen av sin service under 2014
jämfört med den förra mätningen, samt till företagen med bästa totalresultat i
kategorierna Service, Produkt och Profil. Vinnare utsågs för både bostäder och
lokaler i olika kategorier och storleksklasser.

– Syftet med Benchmark Event är både att lyfta fram de hyresvärdar som prioriterar sina
kunder och satsar på en hög kvalitet, samt att skapa en plattform för
erfarenhetsutbyten. Vi vet att det görs fantastiska insatser hela tiden och det
finns dessutom en vilja att dela med sig kunskapen till branschkollegor, även
internationellt. Våra tyska och österrikiska kunder är exempelvis mycket nyfikna
på hur svenska bostadsföretag arbetar med sin kundservice, säger Jon Svensson.