• LiU Formula Student befinner sig i slutfasen av arbetet med årets tävlingsbil. Här ser vi studentföreningens ordförande Ingrid Stigsmark och chefsingenjör Casper Christiansen. Foto: Dennis Petersson
  • Det är många små detaljer som ska färdigställas innan bilen är redo för tävling. Foto: Dennis Petersson
  • Förra årets bil har, till skillnad från den nya, sitt skal på plats. Det är många lokala företag som sponsrar projektet. Foto: Dennis Petersson
  • Kolfiberbodyn är på gång, men motorn är på plats och funkar utmärkt. Med 65 hästkrafter förväntas bilen ha en topphastighet på omkring 100 till 110 km/h. Foto: Dennis Petersson
  • Det är ett minst sagt avancerat projekt som LiU-studenterna genomför. Foto: Dennis Petersson

Från skal till färdig tävlingsbil

150 universitet från hela världen är representerade och platsen är Silverstone Circuit i England. Anledningen? Motorsporttävlingen Formula Student. I sommar reser LiU-ingenjörer västerut ut för att delta, men först måste tävlingsbilen färdigställas, en minst sagt avancerad uppgift. – Det är en väldigt lärorik upplevelse, förklarar Casper Christiansen, chefsingenjör för Linköpingsföreningen.

Allting började för lite mer än sju år sedan, när ett verkstadsgäng på Linköpings universitet fick nys om den anrika, och numer 20-åriga, studenttävlingen Formula Student. De skapade en förening, påbörjade projektet och färdigställde en tävlingsbil, sedan fick verksamheten fäste och idag, fem bilar senare, har studentföreningen "LiU Formula Student" över 50 medlemmar och befinner sig just nu i slutfasen med årets modell, tävlingsdatumet är nämligen bara några månader bort.

– Den rullade för första gången i förra veckan, och det gick superbra. Allt det dynamiska fungerar, vi har en ram med motor och hjul, och allt går att styra. Kolfiberbodyn och vingarna håller på att läggas, men när de är klara går vi in i testfasen på allvar, berättar chefsingenjören Casper Christiansen när vår tidning träffar honom tillsammans med föreningens ordförande Ingrid Stigsmark.

Avancerad process

I maj förra året tillträdde den nuvarande styrelsen och med dokumenterade erfarenheter från föregående projektår kunde arbetet med att konstruera en ny, mer utvecklad, modell påbörjas direkt. Från tanke till fysisk bil passeras flera faser som berör allt från koncept, till design och produktion, en avancerad process som kräver många arbetstimmar och ett gott samarbete.

– Det är en väldigt intressant period. Att lära sig att passa in tio till tjugo timmars arbete per vecka, vid sidan av studierna, känns väldigt kaosartat i början, men man utvecklas verkligen, säger Casper.

– Jag kan se till mig själv, jag är inte samma person som när jag klev in som ordförande, utan jag har växt med uppgiften och lärt mig tackla de problem och möjligheter som har dykt upp under vägen. Att se helheten växa fram är otroligt häftigt, fyller Ingrid Stigsmark i.

Tufft eldprov

Den 20 juli går tävlingen av stapeln, bilen fraktas till England med lastbil, medan teamet tar den enkla vägen, nämligen genom luftrummet. Väl där, på tävlingsbanan, är det fyra grenar som gäller. Först är det bilens handling och acceleration som sätts på prov, sedan höjs nivån med en 1 000 meter lång sprint och en 22 kilometer lång uthållighetsbana.

– Det sista eldprovet är det få bilar som klarar av, vi från LiU har aldrig tagit oss runt samtliga 22 varv, men det är vårt stora mål med årets tävling, berättar Casper och Ingrid.

Ovärderliga kunskaper

Att de båda styrelsemedlemmarna gav sig in i det avancerade projektet ångrar de inte en sekund. Genom engagemanget har de haft möjlighet att applicera sina teoretiska kunskaper på verkligheten, och därmed fått erfarenheter de kommer att ha nytta av i framtiden.

– Det är väldigt sällan under studiernas gång som man ser helheten. Man brukar få ta sig an och optimera en liten del, vilket vi även gör med den här bilen, men man får ändå se hur den tillverkas och kommer till användning, hur allt passar ihop, avslutar chefsingenjören Casper.