• Teatergruppen roar turisterna. Foto: Tommy Pettersson

Gamla Linköping en ekonomisk kassako

Bidrog med 300 miljoner kronor

Friluftsmuseet Gamla Linköpings högsäsong har starta och under förra årets högsäsong besökte 167 000 turister friluftsmuseet vilket ledde till att museet bidrog till att skapa 300 miljoner kronor i turismekonomisk omsättning i Linköping.
Det omsättningstalet har kommit fram i en undersökning som HUI Research genomfört på uppdrag av Visit  Linköping och Friluftsmuseet Gamla Linköping.

65 procent turister

Sommaren 2013 gjorde HUI Research en turismkartläggning i friluftsmuseet som  visade att besökarna ger friluftsmuseet höga betyg, att ungefär 65 procent av  besökarna på sommaren är turister eller med andra ord bosatta utanför Linköpings kommun och  att turisterna spenderar i genomsnitt 655 kronor per dygn i kommunen.
– Undersökningen visar att ett besöksmål som Friluftsmuseet Gamla  Linköping  är viktigt för kommunens attraktivitet som turismdestination.  Det är glädjande  att Linköpings kommun, genom satsningar på  friluftsmuseet som ger fler och  nöjdare besökare, kan bidra till att  skapa fler arbetstillfällen och ökad  omsättning i Linköpings och länets  besöksnäring, säger museichef Tina Karlsson i en kommentar.