• Nellie Henrikson, Emanuel Aldemir och Birgitta Thell strax före match. Foto: Tommy Pettersson
  • Ungt och lovande lag på plan. Hur matchen slutade har jag glömt bort. Foto: Tommy Pettersson
  • Här har vi den mest trogna supporten, nellie. Foto: Tommy Pettersson

Går framåt med stark organisation

Linköping Arena invigdes 2013 och den ger relief åt den fortsatta utbyggnaden av Kallerstad. Idag kan arenan tyckas vara lite offside, om uttrycket tillåter, men inom en snar framtid skjuter exploateringen fart i samband med Ostlänken.

I juli förra året spelades fotboll av internationell klass på Linköping Arena då vår kommun var en av de sju svenska städer som stod som värd för dam-EM i fotboll. Arenan har plats för 8 400 åskådare varav 7 500 sittande. Under EM 2013 spelades fyra matcher på arenan och då var kapaciteten cirka 7 400.

Fortfarande toppklass

Idag spelas det fortfarande fotboll på hög nivå. Linköpings stolthet allsvenska damlaget Linköpings Fotbolls Club spelar här inför en allt för liten publik dock.

 Ett  annat lag som har den nya anläggningen som hemmaarena är FC Linköping City som spelar i divission två Södra Svealand och i klubben finns en bekanting i form av förra arenachefen Birgitta Thell som numer arbetar med marknadsföring av Linköping City.

– Jag tillbaka på arenan efter förra sommarens succé med Dam-EM då jag hade en projektanställning som Venue Manager i Linköping EM-organisation. Ett fantastiskt kul uppdrag - mycket jobb men galet kul. Man blir imponerad när man ser möjligheterna med ett härligt teamwork. EM blev verkligen ett minne för livet, berättar Birgitta Thell och fortsätter.

– Trodde nog att jag var klar med arenan, men det var jag tydligen inte. Jag lärde känna Linköping City när jag i min roll som arenachef introduceras dem på arenan i augusti förra året. Ifrån att själv spelat fotboll i många år, tränat flicklag i Linghem och varit engagerad i flick- och damfotbollen i många år, så är jag själv lite förvånad att jag jobbar med herrfotboll.

Ett litet företag

City har inlett en satsning på att få elitfotboll i Linköping även på herrsidan. Man har en funktionell fotbollsarena men för satsningen ska lyckas behöver man hela stadens engagemang och stöd. Sponsorer är en förutsättning för en stabil ekonomi och därför är marknadsföringen oehört viktig.

FC Linköping City ansvarar även för cafeterian i Wahlbeckshallen och där serverar man huvudsak korv, mackor, frukt, kaffe och läsk.

– Cityklubben är en av våra marknadsprodukter som vi säljer inom LC. Det handlar om att våra sponsorer kan få tillfälle att nätverka lite innan matchen då det ingår mat innan matchen och fika i pausen. Det är ett begränsat antal platser vi har, men det finns några platser kvar, säger Birgitta vidare.

– Utöver Cityklubben så har vi ett antal marknadsprodukter till så klart, alltifrån skyltar runt arena, reklam på vår fina Arena-TV, stor och liten matchvärd men framförallt en vilja att kunna anpassa oss efter våra samarbetspartners önskemål och tankar.