• Birgitta och Karl-Olof Westman trivs med Gripenbergs Gårdsbutik och är glada över utmärkelsen "Årets företag inom gröna näringar". Foto: Dennis Petersson
  • Förutom butiken har de även stugor som de hyr ut till långväga gäster. Foto: Dennis Petersson
  • På gården kan man även klappa och hälsa på flera olika djur. Foto: Dennis Petersson
  • De olika sorterna av potatis utgör en viktig del av verksamheten. Foto: Dennis Petersson
  • På Brunneby Musteri tillverkas även flera produkter av gårdens råvaror. Foto: Dennis Petersson

Gårdsbutiken som blev en succé

"Försäljningen fördubblas varje år"

De är lantbrukarparet som lämnade över till nästa generation för att ta ett steg tillbaka, men så blev det inte. Familjeföretaget köpte upp Gripenbergs Gårdsbutik vilket gjorde att Birgitta och Karl-Olof Westman fick en ny verksamhet att utveckla, något de genomfört med råge. – Visst är det mycket jobb, men det är också så himla kul, berättar de.

Att de nyligen fick motta Mjölby kommuns utmärkelse "Årets företag inom gröna näringar" är ett resultat av flera års dedikerat arbete. Vilket den ärofyllda motiveringen också antyder har gårdsbutiken kommit till att bli ett begrepp i hela regionen, och tack vare företagarparets stora mod har hela verksamheten lyfts till nya höjder. Det har varit fyra intensiva och händelserika år sedan starten, men att de hoppade på ett nytt tåg, i en helt ny bransch, är absolut inget som de ångrar. 

– Det har varit en helt otrolig tid. Man kan nästan säga att försäljningen fördubblats under varje år, och det bara fortsätter. En sån här verksamhet ligger definitivt i tiden, folk börjar inse att det är värdefullt att ha närproducerad mat på bordet och köper man något av oss vet man vart det kommer ifrån. Det gör våra kunder trygga, berättar Birgitta och Karl-Olof när vår tidning besöker gården, strax utanför Skänninge. 

Självplockning lockar

Kärnan hos gårdsbutiken, som håller öppet varje dag, utgörs av potatis, året om, men dessutom självplockning av jordgubbar, något som lockar mängder av besökare under sommarhalvåret. Lägg där till stuguthyrning, campingverksamhet och djurhållning, vilket gör att många reser till gården för en annan anledning, nämligen naturupplevelsen. Dessutom anordnar butiksägarna populära aktiviteter under påsk- och julhelgen.

– Vi har många stamkunder som besöker oss varje vecka, dessa kommer från hela Östergötland, men så har vi även de som är långväga gäster. I sommar kommer våra stugor att vara flitigt bokade, berättar Birgitta.

– Just nu anser vi oss vara lagom stora, vi vill inte att verksamheten växer så mycket mer. Blir vi för stora ökar arbetsbelastningen och så måste vi anställa mer personal, men just nu har vi det ganska bra faktiskt, fyller Karl-Olof i.

Det sociala

Det var när den yngre generationen tog över lantbruket som gårdsbutiken blev en del av verksamheten. Istället för att luta sig tillbaka tog sig paret an en ny utmaning, och tillsammans med sönerna och döttrarna har de skapat en succéartad verksamhet.

– Jag är ju 69 år idag, så jag skulle kunna ha det riktigt bra egentligen, nu när jag sålt gården till mina söner, och visst är det mycket jobb med gårdsbutiken, men det är ju också så himla kul, säger Karl-Olof och avslutar:

– Den sociala biten är det bästa, och att man får lite uppskattning, både från besökare och genom nomineringar, gör att man vill fortsätta.