• Hunden Trulle visade sina matematiska färdigheter. Foto: Fanny Miles
  • Det är inte vem som helst som klarar av skivstångslyft. Foto: Fanny Miles
  • Clownen Nico sprutade ner alla med vatten. Foto: Fanny Miles
  • De snabba hästarna sprang runt på cirkusscenen i väldig fart. Foto: Fanny Miles

Glädjefylld cirkus på Westmannaskolan

På särskolan Westmannaskolan på T1 har eleverna arbetat hårt inför föreställningen Cirkus Musikör. Hoppande elefanter, jonglerande jonglörer, springande hästar och en tokig clown var lite av allt publiken fick se i förra veckan. – Vi håller en föreställning vartannat år och började träna inför cirkusen redan i oktober, säger läraren Sandra Kjellander, lite med andan i halsen efter en fartfylld föreställning.

Westmannaskolan är en träningssärskola för multihandikappade barn mellan 6 och 16 år där alla sitter i rullstol. Eleverna har fem ämnesområden: vardagsaktivitet, estetik, verklighetsuppfattning, kommunikation och motorik. På skolan finns både lärare och assistenter och det riktigt lyser om personalen när cirkusföreställningen drar igång.

Popcorn och saft

Samtliga besökare, som består av föräldrar och anhöriga samt några barn från en förskola i närheten, får en strut med popcorn och ett glas saft att njuta av under föreställningen. Musiken drar igång och en konferencier dyker upp från andra sidan ridån. Han är glad, uppspelt och stilig i sin direktörshatt. Presenterar sina klasskompisar gör han med hjälp av en liten manick som kallas för step by step-apparat. I och med att eleverna har svårt för talet är apparaten till stor hjälp. Läraren eller assistenten spelar in ord och meningar. Eleven trycker igång apparaten när den vill säga det som är inspelat.

Clowner och starka män

Tung Stång – världens starkaste man skrider in med en skivstång. Där näst kommer lindansarna the Balances, Hunden Trulle, clownen Nico och jonglörerna Boleros. En hoppande elefant tar tillfället i akt att visa sina färdigheter och två akrobater både rullar och snurrar till publikens applåder.

– Eleverna har fått välja roll genom ja och nej. Vi har tittat på cirkus och kunnat se vilka karaktärer eleverna fastnar för. De visar det med hela sitt kroppspråk, berättar Sandra Kjellander.

Fokus på eleven

Assistenterna följer med eleverna ut på cirkusens scen men är i det närmaste knappt märkbara. Cirkusmusiken dånar ut från högtalarna. Att det är glädjefyllt går det inte att ta miste på.

– Eleverna står i centrum på scenen. Det är deras stund i rampljuset där de får både synas och höras. Vi kan se deras glädje och förväntan. De går in i sin roll och blir ett med sin karaktär, säger läraren Linda Hedman. Clownen Nico nickar instämmande.

Träningsperioden sedan oktober är nu över. En föreställning med fart och fläkt, glädje och skratt blev resultatet. Nu väntar sommarlovet om inte allt för länge.