• PT:n Filip Abrahamsson slår ett slag för långsiktig träning och uppmanar att inte bara träna för snabba resultat. Foto: Kajsa Nilsson
  • Börja smått och öka sedan på träningstakten. Så håller du bäst ditt nyårslöfte. Foto: Kajsa Nilsson
  • PT:n Filip Abrahamsson slår ett slag för långsiktig träning och uppmanar att inte bara träna för snabba resultat. Foto: Kajsa Nilsson

Gör löften som går att hålla

Januari är den vanligaste tiden på året att sätta igång med träning igen. Många har stått där på tolvslaget och lovat att ”det här året ska jag lyckas” men ändå tröttnat efter bara några veckor. Hur ska man göra för att träningslöftena blir just löften?

Tricket är att sätta upp rimliga mål och utgå från sin egen förmåga. Det förklarar personliga tränaren Filip Abrahamsson.

– Man måste tänka att man ska starta någonting för resten av sitt liv, inte bara för att tappa vikt i ett kortsiktigt perspektiv. Har man gått upp i vikt under tio år handlar det om att förändra sin livsstil, säger han.

En gång i veckan

För att inte tröttna eller anstränga kroppen för hårt är det bästa att börja smått för att sedan trappa upp träningen.

– Skapa en positiv spiral. Sätt upp rimliga mål utifrån var du står i dag. Har man inte tränat tidigare är det jättebra att börja med träning en gång i veckan. Målet att träna tre gånger i veckan blir lätt ett misslyckade om man bara klarar en till två gånger i veckan. Vi har tillräckligt med krav på oss ändå, säger han.

Snabba resultat

Med allt fler ”quick fixes” i samhället är det lätt att tro att man ska nå resultat snabbt tack vare träning. Filip Abrahamsson framhäver att det inte handlar om att tänka kortsiktigt. Att ha träning som nyårslöfte innebär starten på en ny livsstil.

– Det gäller att fortsätta med att tänka långsiktigt. Jag tycker personligen att man ska hitta något som man kan göra under resten av livet, säger han.

PT-Filips bästa tips

– Skriv ner tre punkter om varför träningen är viktig för dig. Exempelvis för att orka mer, leva längre eller kunna leka med barnen.

– Avsätt en särskild tid för motion varje vecka.

– Prioritera och planera. Att hinna med träning handlar om att prioritera in den tiden. Det kommer att ta tid från något annat.

– Träna tillsammans med någon annan. Då är det större chans att träningen blir av.

– Börja smått och bygg sedan på med fler träningspass. Sätter du upp för högt mål blir det ett misslyckande om du inte orkar med det du tänkt.

– Bara gör det! Du behöver inte all utrustning som proffsen har. Börja träna.