• Gröna påsen till nya högre höjder. Foto: Tommy Pettersson

Gröna påsen seglar vidare

Gröna påsen blev omdiskuterad när den introducerades för ett tag sedan. I vissa massmediala sammanhang menade man att det var bättre att äta upp på tallriken än att slänga mat överhuvudtaget.

Trots dessa påstående så tog linköpings befolkning till sig Gröna påsen och slänger påsen i soporna som tanken var från början och därmed får kretsloppet ytterligare en skjuts i det moderna samhället.

Bara marknadsföring

Nu har Gröna Påsen-kampanjen vunnit ett nationellt marknadsföringspris vid en Tendensdag i Stockholm som arrangerades av Sveriges Marknadsförbund.

Tekniska verken och Motala Kommun utsågs tillsammans med byråerna Gnistra Kommunikation, numera Identx kommunikation och Linkin, till årets Marknadsförare med kommunikationskampanjen Gröna Påsen. Kampanjen Gröna Påsen som inleddes i början på 2012 gick ut på att få invånarna i Linköping, Motala och Vadstena att börja sortera sina matrester. Kampanjen överträffade samtliga högt uppsatta mål och idag, cirka ett och ett halvt år efter införandet av Gröna Påsen, sorteras cirka 70 procent av allt matavfall, vilket är högt över det nationella miljömålet som ligger på 50 procent.

– Vi är väldigt stolta över utmärkelsen. Framförallt är den ett bevis på kommunikation när den fungerar som bäst kan göra faktisk nytta. Vi är glada över att ha så kompetenta byråer att samarbeta med här i Linköping. Förhoppningsvis kan utmärkelsen även bidra till att öka uppmärksamheten kring sortering av matrester på nationell nivå, säger Eva Ankarberg, marknadskommunikationschef på Tekniska verken.

– Kampanjen genomfördes i många olika kanaler för att nå den breda målgruppen. Allt från tidningsannonser, stortavlor till budskap på sopbilarna. Påsar och hållare delades ut till samtliga hushåll tillsammans med en informationsbroschyr.– Jag vill passa på att tacka alla Linköpings- Motala- och Vadstenabor som har tagit till sig Gröna Påsen och sorterar sina matrester som vi på Tekniska Verken tack vare det kan omvandlas till biogas och biogödsel, menar Eva Ankarberg. Gröna Påsen-kampanjen är även nominerad i den nationella reklamtävlingen 100-wattaren.