• Sveriges första helt fossilfria åkare heter Jörgen Emanuelsson. Foto: Linn Strelin
  • Fossilfri transportbil. Foto: Linn Strelin

Grönt för både miljö och plånbok

Emanuelssons Transport i Motala är landets första helt fossilfria åkeri. Både för miljön och plånbokens skull om man får tro ägaren Jörgen Emanuelsson själv.

Glöm allt du trott var sant om åkerinäringen. Tankar om att det skulle vara skitigt, direkt miljöfarligt och allmänt tärande kommer i vart fall på skam efter ett besök hos Jörgen Emanuelsson och hans företag i Motala.

Först i landet

– Det här med att vi är landets första helt fossilfria åkeri började lite av en tillfällighet och något jag tänkte man kunde ge en chans. Men ju mer jag lärde mig om det så blev jag mer och mer säker på att det var rätt väg att gå, berättar den frispråkige vd:n då vi slagit oss ner i personalrummet tillsammans med ekonomichefen Jerry Emanuelsson för ett samtal och en kopp kaffe.

– Självklart handlar det om ekonomi då det fossilfria bränslet är betydligt billigare än den diesel som vi körde våra bilar på innan. Tyvärr satte regeringen stopp för det och nu kostar en liter fossilfritt bränsle lika mycket som en liter diesel vilket man kan ifrågasätta i sig. Dock blir det stora vinster för miljön då vi släpper ut drygt 900 ton mindre koldioxidutsläpp per år mot en traditionell dieseldriven fordonspark.

Lika bra som på diesel

– Bilarna går lika bra som på fossilt bränsle och vi har väldigt få problem, eller inga alls, med dem. Vi har alltid de nyaste bilarna vilket är viktigt för mig, det ska vara snyggt, rent och av bästa kvalitet.

Jörgen Emanuelsson har arbetat länge i åkeribranschen men företaget startade han 2000. I september 2014 ställde man om och blev helt fossilfri eller som Jörgen själv säger det "2015 var mitt roligaste år som åkare". Inte undra på då man gick i första ledet i just miljöfrågan. Det är kanske inte något som kunderna frågar efter i första hand men att ha ett miljötänk blir allt viktigare och viktigare för varje företagare. Emanuelsson åkeri innehar ett ADR-certifikat och är även certifierade enligt ISO 9001 och 14001 samt innehar YKB utbildade chaufförer. Fordonsparken är modern och förarna är utbildade inom ECO-driving. Samtliga fordon drivs med de förnybara bränslena RME och HVO.

Detta är RME och HVO

RME är ett bränsle avsett för dieselmotorer och kan i stor skala blandas med andra lämpliga drivmedel, såsom vanlig diesel. Den mesta dieseln som säljs i Sverige innehåller sju procent (Preem) RME. Vintertid sänks dock denna halt. Ett annat exempel på blandbränsle där RME ingår, är Scafi 101 som innehåller cirka 30 % RME och 70 % motorfotogen. RME kan även användas i villor med oljepannor efter mindre modifieringar av brännarutrustningen. Bi- och restprodukter kan användas som foder, gödsel, asfaltering och vid produktion av smink.

Hydrogenated vegetable oil, eller HVO, är en typ av biodiesel som kemiskt sett är identisk eller mycket lik fossil diesel och man kan därför ersätta fossil diesel till 100 procent med HVO. HVO tillverkas av samma råvaror som så kallade FAME-bränslen (fettsyrametylestrar). Det som skiljer är tillverkningsprocessen, där man med hjälp av väte skapar kolvätekedjor som är identiska med dieselolja. HVO har något lägre densitet och energiinnehåll än fossil diesel. Råvaran ofta slakteriavfall eller rapsolja.