• Helene Ådahl driver den enda hattaffären i Östergötland. I håret har hon ett så kallat hårsmycke. Hennes utbud är sanslöst digert och kunderna i alla åldrar och av bägge könen. Foto: Leif Larsson
  • Färgglada hattar köps mest av yngre kunder. Här visar Helene Ådahl en knallblå läckerhet. Foto: Leif Larsson

Hattaffären från 1879

I Norrköping finns Östergötlands enda hattaffär. Och i år fyller den hela 135 år. – Jag tog över hösten 2011 och är endast den femte ägaren genom alla år, berättar Helene Ådahl.

Hattaffären grundades 1879 av fröknarna Åkerlind och Janzon. På väggen i affären finns en bild på dem med personal. Butiken fanns från början på Hospitalsgatan 24 A och låg där i nästan 100 år.

– Byggnaden revs 1973 och då flyttade affären till Drottninggatan och då tog min företrädare Ann-Mari Johansson över. Efter tio år flyttade hon affären hit till Hospitalsgatan 16. Den vill bo på den här gatan, konstaterar Helene med ett leende.

I tre år har Helene Ådahl drivit hattföretaget. Hon har utökat sortimentet och i dag finns huvudbonader för både herrar och damer. Även sjalar, halsdukar, handskar och hårsmycken ingår i utbudet. Den som vill sätta något på skulten har mycket att välja på, kepsar, mössor och så förstås hattar.

Massor av varianter

I butiken samsas plommonstop, slokhattar, bredbrättade varianter, turbaner, hattar med Indiana Jones-stuk, solhattar, festhattar och många andra. Materialet i huvudbonaderna kommer från exempelvis från kända producenter som Reid & Taylor och Harris Tweed och hattarna inköps från bland annat amerikanska Stetson, svenska Wigéns och italienska Complit. Damhattarna kostar från 395 kronor och uppåt medan herrhattarna pendlar mellan 590 och 1 800. Kort sagt, hattar för alla plånböcker och önskemål.

– Jag har väldigt många modeller så alla kan hitta något som passar. I dag köps hattar av både män och kvinnor, yngre och äldre. Alla har inte hatt till vardags som man hade förr men till fest väljer många att ta på sig en hatt, förklarar Helene.

Modet är tillbaka

Hon är numera utbildad hattmodist och skapar också hattar. Kunder beställer, hon kreerar, från råmaterial till färdig hatt. Hennes företag heter officiellt Åkerlind & Janzons efterträdare men kallas Modehatten på nätet för enkelhetens skull. Många hattaffärer dog ut när hattmodet försvann men Ann-Mari Johansson kämpade på trots bistra tider. I dag är modet tillbaka och hos Helene kan man bejaka sin hattvurm. I oktober är ett bra tillfälle. Då firar hon de 135 åren med att ha olika erbjudanden och meddelar vilka på Facebook.

Helene Ådahl avslutar:

– Ibland kommer det in personer som säger att de inte passar i hatt. Jag brukar svara att jag är fel person att säga det till och fortsätter sedan: Vi ska nog hitta något, det gäller bara att hitta rätt form, färg och stil.