• Hinderbanor är den nya heta träningstrenden, och många lopp arrangeras runt om i Östergötland under året. Foto: Titans
  • Clay Jayson jobbar som personlig tränare på Campushallen i Linköping och är en van hinderbanelöpare, både i Sverige och utomlands.

Hinder är den nya träningstrenden

Lerig och blöt med några skrubbsår ligger du utmattad i gräset efter de värsta fem kilometerna du någonsin har avverkat, och känner lycka! En trend som har växt fram från något som påminner oss om skeppsbrott och lekparker sedan skoltiden är hinderbanorna. Är det blandningen av lekfullhet, styrka och kondition som skapar träningsglädje för så många?

Idag känner säkert allt fler till någon som skall delta, eller så är man själv anmäld till något av årets kommande OCR-lopp. Hinderbanelopp eller OCR-lopp (obstacle course race) som det kallas, är en sport som blomstrat kraftigt de senaste åren. Det första kända loppet, Tough Guy, gick år 1986 i Wolverhampton, Storbritannien. Sveriges största lopp, Toughets, föddes 2012 i Malmö och har på kort tid vuxit till 20 000 deltagare på flera orter runt om i landet.

Åla dig, spring och klättra

Det hela handlar om att springa mellan fem till 15 kilometer, där du längs vägen utmanas av olika hinder. Vanliga hinder är armgång, åla sig under nät, springa upp för en ramp, ta sig över containrar eller svinga sig fram i ringar. Antingen så springer man individuellt eller tillsammans som en grupp och det är inte helt ovanligt att man ser utklädda kompisgäng som tar sig an utmaningen.

Tjusningen?

I flera fall blir man både lerig, blöt och utmattad. Ändå så ökar antalet deltagare inför varje lopp. I Östergötland arrangeras fyra lopp i år, som går av stapeln i Rimforsa, Norrköping, Skänninge och Mjölby. I Sverige är de största loppen Toughest, Tough Viking och ActionRun med upp mot 3000 till 4000 deltagare per lopp.

Utmaningen

Vi klarar mer än vad vi tror, och istället för den monotona löpningen får vi avbrott i form av olika hinder. En del mer utmanande än andra, på så sätt sätts hela kroppen på prov och hela konceptet blir väldigt komplett. Man behöver allt från bra greppstyrka, god spänst till att vara uthållig. Vissa gånger måste man ta sig förbi vatten, andra genom rena dypölar och det är nog just den magiska ingrediensen. Att det är okej att bli lite skitig, samtidigt som man blir väldigt trött och har oerhört roligt hela tiden.

 

Tips inför hinderbaneloppet:

1. Se över löptekniken så att löpningen blir återhämtning mellan hindren.

2. Träna greppstyrka, det krävs för att klara flera av hindren.

3. Ha rätt skor. Lätta skor med bra grepp kommer få löpningen att kännas enklare.

4. Starka fotleder. Ofta går delar av loppen i skogen och terrängen, och det är viktigt att träna som man tävlar.

5. Tighta kläder. "Less is better", unvik bomull och lössittande kläder.

6. Armgång. Testa utegymmet eller lekparken, övning ger färdighet.

 

Clay Jayson,
personlig tränare