• Christel Seidel instruerar. Foto: Stefan Hedström
  • Isabell Barrling efter ett tufft pass. Foto: Stefan Hedström
  • Ett Plyo-pass i full gång. Foto: Stefan Hedström

Högintensiv intervallträning

Les Mills GRIT Series kommer från Nya Zeeland och ser likadant ut över hela världen. GRIT är en intensivträning man kör oavbrutet i 30 minuter.

– Man kan säga att GRIT är superintensiv träning under kort tid, vilket passar människor med stressigt schema och funkar till exempel bra under lunchen. Enda klagomålen brukar vara att man eftersvettar på arbetstid sedan, skrattar Christel Seidel, personlig tränare och kostrådgivare, Studio Fitness.

De träningsinstrument som används är viktplatta, skivstång och stepåda för att öka muskelmassan. Sedan är det tuffa övningar till intensiv musik i 30 svettiga minuter.

Samma övningar

Överallt i världen är det samma övningar och musik som bestämts i Nya Zeeland, så man känner igen sig oavsett om du tränar i Linköping eller Stockholm. Varje kvartal kommer nya pass som tränare världen över får lära sig.

– Det är inte helt lätt att bli en godkänd tränare. Först är det en utbildning, sedan måste man filma sig själv när man tränar ut en grupp, för att förhoppningsvis bli godkänd av ett svenskt team. Mycket handlar om säkerhet, så inga skador uppstår, menar Christel Seidel.

Tre grenar

Inom GRIP finns det tre grenar som maximerar på olika fokusområden. I Plyo ökar man sin spänst och man använder steplåda och viktplattor. I Cardio använder man ingen utrustning utan man använder sin egen kroppsvikt för att öka sin kondition. Sist är Strength, där man använder skivstång och stepbräda för att öka sin styrka.

Småbarnsmamma

– För mig funkar det jättebra att träna GRIT, säger Isabell Barrling och fortsätter, dels för att jag är småbarnsmamma och passen bara är 30 minuter. Sedan tycker jag det är en bra blandning av styrka och kondition. Tycker det är väldigt svårt att träna intervall själv.