• Iförd högklackat och bikini gäller det att göra fyra förutbestämda poser som ska få musklerna att framträda. Foto: Björn Häggquist
  • Linda och coacherna värmer upp backstage. Foto: Björn Häggquist
  • Innan tävling äter Linda kallt ris utan kryddning. Foto: Björn Häggquist

Högsta möjliga kroppskontroll

Linköpingsfödda Linda Henriksson har på kort tid blivit framgångsrik i bodyfitness. Iklädd bikini och klackskor tävlar hon om att ha bäst byggda kroppen i olika poseringar.

– Det är roligt att visa att jag som vanlig tjej kan stå på scen. Jag älskar verkligen det jag gör! Det vill jag förmedla och jag hoppas att jag kan inspirera andra, säger hon.

Hon tävlar för Team Palmell med coacherna Patrik Larsson Glännstam och Frida Palmell. Förra helgen tävlade hon i bodyfitness i Västerås i klassen -168 cm. Hon gick vidare till final och kom sexa av sju i sin klass.

– Jag är jättenöjd med min prestation, jag har aldrig varit i en sådan här bra form förut och man vet aldrig vilka medtävlande man får eller vad domarna går på. Det är en bedömningssport och alla har olika smak.

Första gången hon tävlade var i amatörtävlingen Luciapokalen 2011. En klasskompis påbörjade en tävlingssatsning och Linda hakade på – och vann!

Tuff träning

Det krävs givetvis hårt arbete för att forma kroppen. Linda har en bakgrund inom truppgymnastik som hon både lett och tränat själv tills hon var tolv och opererade höfterna. Efter gymnasiet läste hon tre år på Gymnastik- och idrottshögskolan och var PT en tid innan det blev för mycket av det goda. Nu är hon förskollärare om dagarna.

– Det är mitt stora intresse att träna andra, men jag blir ju sugen själv också! Bodyfitness är bra på så vis att utövaren kan hålla på länge och det är aldrig för sent att börja med sporten. De flesta blir bara bättre med åren och jag har ännu gott om tid att utvecklas. Det gäller att vara uthållig; det tar tid att bygga muskler och att få fram alla detaljer.

Hon tränar en muskelgrupp per dag för att få en bra balans. Idealet är en x-formad kropp med stora axlar, stora ben men smal midja. För att uppnå det går hon under en tävlingssatsning två timmar per dag, gymmar två timmar och kör intervaller på spinningcykeln. När hon får viloperiod småningom får hon fjorton timmar mer fritid per vecka.

Stenhård diet

Tre månader per år i samband med tävling hålls kosten under kontroll, och skillnaden är stor beroende på säsong. Hennes coacher lägger upp ett program som är väldigt reglerat, men hon känner ändå att kroppen mår bra även om hon är lite snurrig i huvudet när hon går på protein- och fettdieten. Viktnedgången ligger på ett kilo per vecka.

– Coacherna har full kontroll på att jag inte lider brist på något essentiellt. Mentalt kan det vara tungt men det gäller att ha rätt inställning. I fjol var det jättejobbigt. Jag tycker om att äta gott, och visst blir det sociala lidande när jag inte får äta vanlig mat, men i år tänker jag positivare.

Tryck inför tävling

När tävlingen nalkas toppas formen. Sista veckan är det kolhydrattömning, tills dagen innan då depåerna återfylls. På så vis sväller musklerna upp under minimalt underhudsfett. Hon dricker åtta liter vatten per dag måndag till onsdag, på torsdagen fyra liter men fredagen – den är helt vätskelös. Salt är också förbjudet.

– Visst blir jag törstig och lite snurrig men teamet runt mig har full koll.

Kroppen spraytannas för den brunbrända, glansiga looken och tävlingsbikinin sys så den sitter perfekt.

Ger mycket

Suget efter att tävla är alltid stort. Målet är att vinna SM så hon kan delta i NM och EM.

– Det är fascinerande vad man kan göra med kroppen! Många är rädda för muskler. Gymmet kryllar av tjejer men långt ifrån alla vågar lyfta en vikt. Jag vill visa att det här inte är så farligt. Jag har kul och mår bra.