• Karin Schröder byter simning mot cykling i sin träning inför triathlonloppet i Ekängen 23 augusti. Loppet äger rum för tredje gången och Karin har varit med varje gång och simmat 450 meter, cyklat 16 kilometer och sprungit 5,3 kilometer. Foto: Leif Larsson
  • Karin Schröder utövar tuff löpträning för att kunna slå sitt eget rekord när det vankas tritahlontävling i Ekängen 23 augusti. Foto: Leif Larsson

Karin fann triathlon i Ekängen

I Ekängen är det snart dags för triathlon för tredje året i rad. Karin Schröder har varit med varje gång. – Målet är att ha bättre tid än senast, då hade jag 1.08, berättar hon.

Inte för att tävlingshetsen är det viktigaste. Karin är med lika mycket för motionens skull och för att det är roligt.

– Det är också en social grej, man träffar halva Ekängen, säger hon med ett leende.

Att Ekängens IF och en så liten ort som Ekängen, med några tusen invånare, arrangerar triathlonlopp är ovanligt. Det började 2012 och på lördag, den 23 augusti, avgörs det för tredje gången. Det finns både motions- och tävlingsklass, det går att ha stafettlag och även barn och ungdomar har egna klasser.

– Tanken med loppet från början var att locka folk i byn ut ur sina stugor och börja träna. Första året var 70 personer med, i fjol 200 och det blir nog inte färre än 200 den här gången. Det går att anmäla sig fram till en timme före start, berättar initiativtagaren och koordinatorn Richard Kankare.

Träna övergång

Karin Schröder hoppade på triathlon tack vare det första loppet. Hon hade tränat de tre grenarna simning, cykling och löpning separat förr om åren, nu blev det mer samlat. Hon gillar den tredelade sporten.

– Variationen i träningen är rolig och det blir inte så slitsamt för kroppen. Jag tränar oftast en av grenarna åt gången, ibland två och någon enstaka gång alla tre, förtäljer hon.

På tävling ska förstås alla tre delgrenarna avverkas i följd. I Ekängen är banlängden den som kallas sprint, 450 meter simning, 16 kilometer på cykel och avslutning med 5,3 kilometer löpning. Att utöva tre idrotter på raken kan ha sina klurigheter. Karin förklarar:

– Det är inte så tufft, alla kan vara med och ta det i sin egen takt. Däremot måste man lära sig att anpassa sig att byta från cykling till löpning. Benen kan kännas som stockar när man byter. Det gäller att träna på övergången och jag brukar cykla sju-åtta minuter, springa i lika länge, byta till cykel igen och sedan löpning i sju-åtta minuter igen.

Bytet mellan simning och cykel går mer smärtfritt. Olika muskler ansträngs. Simningen äger rum i sjö eller hav och det ger andra stötestenar.

– Det kan vara svårt att simma om det går vågor och en del tycker det är otäckt att simma i mörkt vatten. Jag tycker simningen är den roligaste grenen, påpekar triathleten.

Bra alternativ

Triathlonloppet i Ekängen engagerar hela samhället och det är även en familjegrej. Alla åldrar kan vara med och förra året var åldersspannet sju till 64 år.

– Att det finns en motionsnivå gör att många vågar anmäla sig. De som inte är bra på att simma eller känner att det är tungt med löpning kan vara med i ett stafettlag och bara köra en gren. Det är också bra, tycker Karin.

På gatan i Ekängen där Karin bor bildades två lag till det första loppet. Karin, hennes man och två av de tre barnen har varit med i ett familjelag bägge åren.

– Vi tränade också ihop inför loppet, det var mysigt, intygar Karin.

Richard Kankare bekräftar att loppet satt fart på byborna.

– På vårkanten ser man hur många börjar träna de olika grenarna och föreningen anordnar också träningsgrupper. Det är bra terräng för både cykling och löpning här i Ekängen och så har vi Roxen att simma i. Det är som gjort för triathlon här, fastslår han.

Han är också med i loppet och han och Linköpings HC:s klubbdirektör Mike Helber har utmanat varandra.

– Det är kul att hetsa lite, det blir svårt att slå honom men jag ska göra mitt bästa, avrundar Richard Kankare.