• Sven Sjögren blev lurad och bestulen av flyttkarlar: Foto: Tommy Pettersson

Kartongflytten kostade 220 000

Fick dock tillbaka 69 000

Den tredje april skulle Sven Sjögren och hans fru ha visning av sin lägenhet och inför detta behövde man flytta undan 16 kartonger och fyra bokhyllor.

Några dagar innan visningen ringde Sven runt till ett antal flyttfirmor i regionen men eftersom han var sent ute var det ingen som hade tid att hjälpa till det aktuella datumet.

Tyvärr nappade bara Flyttnord

Sent omsider och efter ett tjugotal telefonsamtal till olika flyttfirmor fick han napp hos ett företag som heter Flyttnord som han anlitade för den enkla flytt. Det var ett beslut som Sven idag ångrar djupt att han fattade.
– Flyttnord dök upp tidig eftermiddag på fredagen 31 e mars och de bar ner kartongerna och det hela kan ha tagit runt fem till tio minuter och sedan skulle grejorna köras en knapp mil för att magasineras, berättar Sven Sjögren eftertänksamt.
– Men innan flyttbilen skulle åka ville flyttgubbarna ha betalt direkt i, hör och häpna, kontanter och föreslog därför att vi skulle åka till en bankomat för att ta ut pengar. En av flyttgubbarna börjar också skriva en följesedel där han rubricerade flytten som en akutflytt, något vi inte diskuterat att det skulle vara. Jag hade bara frågat om de kunde hjälpa till att flytta några lådor och hyllor. När flyttgubben började fylla i följesedeln som också fungerade som en faktura och skrev 20 000 kronor i kostnad och sedan lade på både moms och ett rutavdrag. Då hajade jag till och undrade vad det var frågan om, säger Sven som reagerade starkt både på kostnaden som totalt på 31 000 kronor och på att Moms samt Rutavdraget inte hade annonserats vid det första kostnadsförslaget.

Hårda bud och snabba Cash?

Sven Sjögren meddelade direkt att han hade för avsikt att betala för att kunna få igång flytten. Men han deklarerade tydligt att det var på tok för dyrt.
–  När jag ville få ner kostnaden till anständiga normalpriser ringde flyttgubben upp sin chef och jag sa samma sak till honom när jag fick luren. Chefen på Flyttnord sa då att jag skulle få tillbaka på rutavdraget och att jag också skulle få tillbaka på momsen, berättar Sven som själv har varit företagare och mycket väl vet hur moms och rutavdrag hanteras av privatpersoner. Det vill säga; den hanteras inte alls av privat personer på det sätt som fakturan ställde upp.

Fortsatt tjafs från Flytnords sida

Med kunskapen om att Flyttnord hanterade moms och rutavdrag på ett felaktigt sätt ville Sven fortsätta att få ned kostnadsförslaget till marknadsmässiga nivåer. Flyttnord ville dock ha en överenskommelse på ort och ställe annars skulle man inte gör ett jota för att genomföra flytten av kartongerna.
Sven Sjögren gick då med på att göra en insättning på 20 000 kronor till företaget under förutsättning att han senare skulle kunna diskutera ett mer skäligt pris.
–  Flyttgubbarna var envisa och ville ha sina pengar kontant men jag gick naturligtvis inte med på att åka och ta ut 20 000 kronor i en bankomat. Vi kom överens om att sätta in pengarna på deras konto, säger Sven väl medveten om att Flyttnord inte skulle lämna uppdraget innan de fått betalt.
– Jag kände att jag bara ville få det hela ur världen för att diskutera allt senare.
Märkligt förfarande
Flyttgubben följde sedan med Sven in i huset att bevaka att transaktionen blev utförd. När Sven knappat in erforderliga uppgifter på datorn lämnade han rummet i två – tre minuter för att prata med sin fru och lämnade då flyttgubben själv i rummet. Innan flyttgubbarna åkte iväg frågade han som bevakade transaktionen märkligt nog om Sven hade täckning på kontot.

Pengarna som försvann

På måndagen den första april gick Sven in på sitt bankkonto på morgonen och såg då att en transaktion gjorts på 20 000 kronor. Men han såg också till sin ohöljda förvåning att ytterligare en transaktion hade gjorts på hela 200 000 riksdaler och det var inte något aprilskämt. Båda utbetalningarna hade gått till och samma privatkonto.
Sven ringde till sin bank och fick hjälp av bedrägeriansvarige som i sin tur kontaktade den bank pengarna förts över till för att reda upp det hela. Innan bankerna kunde agera måste dock en polisanmälan göras.

Målvakt i Flyttnord?

Sven åker följaktligen ner till polisen och gör en anmälan och för att det mottagande privata kontot ska spärras. På kontot fanns då endast 69 000 kronor, en nätt liten summa, som Sven sedan fick i och för sig tillbaka. Men kontoinnehavaren hade redan hunnit sätta sprätt på dryga 150 000 kronor.
Personen som mottagit pengarna var inte den samma som var med på flytten men han var anställd av Flyttnord. Hur 220 000 kronor hamnat på detta privatkonto är inte utrett men innehavaren hänvisade till att han hade spelskulder när Sven konfronterade honom via ett telefonsamtal. Han hävdade dock bestämt att han inte visste hur pengarna hamnat på hans privata konto.

Reklamerar mera

Under helgen anmälde Sven Sjögren företaget Flyttnord till Allmänna Reklamations Nämnden (ARN) angående företagets prissättning. En reklamation som visade sig inte var den enda förekommande reklamationen hos ARN gällande Flyttnord.
Sven fick senare ett telefonsamtal av Flyttnordchefen när denne märkt att Sven hade pratat med banken. Chefen visste om att pengarna har satts in på ett privatkonto men ville trots denna vetskap ha 20 000 kronor av Sven eftersom han inte hade fått in pengarna på företaget Flyttnords konto.
– Jag gick naturligtvis inte med på detta. Utöver telefonsamtal med Flyttnords chef har jag haft mejlkontakt med företaget där jag sagt att jag vill ha kontaktuppgifter till den flyttgubben som hjälpte till med flytten och även var inne i hemmet när jag utförde kontoöverföringen.
Flyttnord är kontaktade av Linköpings Tidning men chefen hänvisar till en ägare som inte kan nås via telefon.

Tommy Pettersson/ Elin Elmby