Krönika vecka 47

Prispress driver årets julhandel

Det märks tydligt att tomten har börjat läsa årets önskelistor och gett klartecken till alla landets fabriker och butiker. Julskyltningen är uppe och snart börjar väl julsångerna ljuda fram ur högtalarna. Vid den här tiden på året står två frågor högt upp på listan: Vad blir årets julklapp? Och ska årets julhandel faktiskt slå nya rekord än en gång?

Och visst verkar det bli så. Sett till omsättningen väntas julhandeln sudda ut gamla rekord. I alla fall enligt 44 procent av handlarna på Handelsbarometern. Däremot är det ingen självklarhet att handlarna tjänar något på det ökade köpsuget som alltid tycks uppstå vid julens antågande. De som analyserat detta närmare tror nämligen att kampanjer och rabatter är det som behövs för att driva julhandeln, med följden att butikens vinstmarginaler minskar.

I valets efterdyningar uppstår även förändringar i butikers personalsammansättning. Över var tredje av handelsbarometerns handlare tror att personalstyrkan kommer att minska när det blir dyrare att anställa unga. Hoppet om att kunna frysa arbetsavgifterna till nuvarande nivå finns dock kvar.

Vi har bara ett jordklot men lever som om vi hade tre. År 2008 utsågs Upplevelsen till årets julklapp. En tanke som till viss del går emot konsumtionshetsen av prylar. Kriterierna för årets julklapp är att den ska vara en nyhet eller något med nyväckt intresse, samt ha högt försäljningsvärde och representera den tid vi lever i. 2011 var det matkassen, 2012 hörlurar och 2013 råsaftcentrifugen. När handlarna gissar branschen till årets vinnare tippar många på antingen elektronikbranschen, dagligvaruhandeln eller sport- och fritidsbranchen. Den 25 november avslöjas klappen på en presskonferens.